Punt is dat WG met een 2 tal personen problemen gehad heeft mbt het verderweg gaan wonen.
Deze personen kwamen daardoor een aantal keren te laat op het werk en dat is WG zat.
Gevolg is dat WG nu onder de noemer veiligheid besloten heeft om te verbieden verderweg dan 40 km te gaan wonen.
Er is in de volledige historie van het bedrijf nog nooit een ongeval gebeurd, hetzij op de werkvloer of onderweg naar het werk. die m.i. deze maatregel rechvaardigt.
Primair is de doelstelling van WG zorgen dat mensen dichterbij wonen zodat ze optijd op het werk verschijnen.
Veiligheid is “misbruikt” om de maatregel te kunnen invoeren.
Mocht Veiligheid het echte punt zijn dan kunnen wij ons daar best in vinden.
Maar dan ook een verhuisplicht instellen voor het huidige personeel dat ver buiten deze zone woont. En uiteraard ook alle kosten daarvoor vergoeden.
Maar zo werkt het bij ons niet. Ons bedrijf wil voorkomen dat mensen verderweg gaan wonen. Maar gaat er zijdelings wel mee accoord dat er mensen in de ploegen op 85 a 90 km wonen. ( maar zij zijn altijd op tijd op het werk )
Zoals ik al ergens schreef, je moet personeel op hun gedrag aanspreken, en niet te pas en te onpas regeltjes opleggen.
Als ik agv slaapgebrek door 16 uur internet per dag op het werk als een zombie rondloop moeten ze mij daarop aanspreken. Niet het gebruik van intrernet verbieden. ( zal wel een rare vergelijking zijn ) Maar ook dan is de veiligheid in het geding.