titel

  • stef

    Hallo,

    Onze werkgever is bezig met een wijziging van de huisstijl. Daarbij willen zij o.a. verbieden dat individuele werknemers hun titel gebruiken en dat ze brieven persoonlijk gaan maken door de voornaam in de (zakelijke) brief op te nemen.

    Kan dit zo maar?

    Gr. Stefan

  • Irene

    Ja dit kan zo maar. Het gaat immers om correspondentie etc. van het werk.

    Of het wenselijk is, is vraag twee.

    Groet, Irene

  • Lida Venema

    Wat is de argumentatie hiervoor? Hoe is de cultuur in jullie bedrijf? Noemt iedereen ook iedereen bij de voornaam….is een titel van een medewerker een functionele titel?

    Graag iets meer info,

    Groet,

    Lida

  • Lida Venema

    Irene, ik vraag mij juist af of dit zomaar kan. Intern kan ik me nog iets bij voorstellen maar externe correspondentie??? Toevallig heb ik mijn prive-post eens nagekeken, van de 7 officiele brieven was er maar 1 bij waar ook de voornaam vermeld stond.

    Bij de anderen stond b.v. S. Bakker, manager Klantenservice.

    Eerlijk gezegd komt dat bij mij professioneler over.

    Ik vraag mij dan ook af wat de toegevoegde waarde zou zijn om voornamen te vermelden in serieuze stukken.

    Hier op het prikbord zie je 't ook niet altijd volledige namen, zelfs schuilnamen worden gebruikt.

    Groet en fijn weekend nog,

    Lida

  • Irene

    Lida,

    Uit de vraagstelling had ik begrepen dat zowel de titel als de voornaam niet gebruikt meer mochten worden.

    Het lijkt me wat vreemd dat men wil dat medewerkers hun voornaam vermelden, maar toch? Wanneer dit alsnog wordt verwerkt in de huisstijl zou dit toch moeten kunnen volgens mij.

    Waarom zonder problemen je achternaam en dan niet je voornaam? Zie het probleem niet zo.

    Stijl wordt toch bepaald door de werkgever. Het zou een prima optie zijn wanneer werkgever overleg met medewerkers en een onderbouwing geeft van zijn argumenten. Maar dat was niet de vraag. De vraag was concreet of de werkgever de huisstijl mag verplichten en hierom is het antwoord ja.

    Fijne werkweek, Irene

  • Ad de Beer

    As je een voornaam gebruikt dan komt dat bij de klant persoonlijker over. Ik heb er dus geen enkel probleem mee.

    Het kan een cultuurschok zijn en een frustratie voor de titelgeilen, maar het kan goed passen in de nieuwe cultuur die men wil uitstralen.

    Ad de Beer

    of had je liever

    drs. ing A.M.F.M.de Beer Bc MBA?

  • Irene

    of

    Irene Ouwersloot

    of mevrouw I. Ouwersloot ASO

  • Ad de Beer

    ASO?

    Heb je zo'n bak dan ? ;)

    Ad

  • Lida Venema

    Geachte mevrouw Ouwersloot,

    U schreef: “Uit de vraagstelling had ik begrepen dat zowel de titel als de voornaam niet gebruikt meer mochten worden”…

    De vraagsteller schreef dat de t i t e l weggelaten ging worden en de voornaam juist toegevoegd…

    Zelf zie ik het probleem ook niet zoals je aangeeft, maar welk nut het dient??

    Schiet mij maar lek, :-(

    Waar een bedrijf zich druk om maakt…pfff…Toch heeft Stef naar mijn idee geen concreet antwoord gehad zoals hij vroeg. Jij kan wel stellen dat het mag en weer anderen dat het niet mag….maar waar staat dit? Stef zal zijn directie moeten kunnen overtuigen: wel of niet en dat zal zeker gestaafd moeten worden. Als ik tegen mijn directie zou zeggen dit of dat mag wel of niet, dan weet ik het antwoord al: “waarop baseer je dat dan?” 8-)

    Groet,

    Lida Venema

    ASO Ondernemingsraad ……..

  • Irene

    ASO staat voor ambtelijk secretaris ondernemingsraad en was bedoeld als woordspeling in dit verhaal.

    Groet, van een ASO met een aso autootje.

    Irene