Stef,
voor wat onderbouwing en uitleg over eventuele rechten: zie de volgende link
http://taalunieversum.org/taal/advies/tekst/21/
Wat een werkgever kan: dat mag hij binnen wet- en regelgeving zelf beslissen. (Sommigen doen het er ook buiten. Ook dat kan (al mag het niet). Het is dan aan degene die er last van heeft, het aan te kaarten.)
Het is zoals hiervoor al is aangegeven dan wel van belang, dat er draagvlak voor is. Daarvoor zal de werkgever met argumenten moeten komen die door iedereen gedragen worden. Wil hij een hele andere kant op dan gebruikelijk is, dan zal hij wat meer tijd moeten nemen om het erdoor te krijgen.
Er zitten ook voor- en nadelen aan. Als er een nieuw logo wordt bedacht is het maar de vraag, of de software hiervoor geschikt is! En: een bepaald soort lettertype is voor het ene stuk (kort) beter geschikt dan voor het andere (lang). Communicatiedeskundigen hebben hier een naam voor en kunnen daar ook bij helpen.
De vraag is, wat de werkgever met de nieuwe huisstijl wil. Wil hij de onderneming professioneler laten overkomen (en wie wil dat niet tegenwoordig)? Dan zal er behalve naar titulatuur, ook naar andere dingen eromheen gekeken moeten worden. De naam Johnny huppeldepup op een kaartje vind ik (persoonlijk) niet professioneel maar popy jopy klinken (nu hoop ik dat ik niemand op tenen trap). “John” klinkt mij dan beter in de oren. Echter: J. huppeldepup is ook goed. Bij het ene bedrijf (qua product) past het ene beter, bij het andere, het andere.
Een praktisch probleem doet zich m.i. voor bij iemand met een lange en/of dubbele voornaam. Hoe meer letters, hoe duurder ook een visitekaartje.
Bovenstaande zijn wat overwegingen. Zelf kun je er nog veel meer bedenken. En dan is het zaak, alle voors en tegens tegen elkaar af te zetten. Uiteindelijk beslist de werkgever dan. Als hij verstandig is, bespreekt hij de nieuwe voorgestane huisstijl met een grotere groep, en/of haalt er deskundigen bij.
Over titulatuur en dat varken : bedoel je dat als met dat gezegde over die aap: “al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding” …, of als met die over de burgemeester: “ook als Onbenul toch burgemeester heet, wordt niet hij gegroet, maar zijn kleed” ?(beide uit “Honderd Fabels van La Fontaine”)
Als je via google “huisstijl” intikt, krijg je meer dan een miljoen hits, met heel veel argumenten over het waarom.
Wat ga je nu met alle gegeven informatie doen?
Ben ik wel benieuwd naar.
Hen (op zich ook geen naam, wil ik ook niet op een visitekaartje; en ik kan me ook geen voorstelling maken van een kaartje met de titel die ik mag dragen;
overigens: misschien nog een te onderzoeken argument nu ik dit schrijf: velen hebben recht op het dragen van een titel; wat gebeurt er als je 10 verschillende visitekaartjes van een bedrijf naast elkaar legt, met 10 verschillende titels; nu zit titel drs. op een secretarisfunctie en titel bac op een bestuursfunctie, en er zit een oudere directeur zonder titel: is er dan sprake van ongelijkheid, ofwel: speelt de wet gelijke behandeling een rol? Of zal er sprake zijn van afgunst? Het kan dan iets zeggen over de functionarissen, over de organisatie, over de leiding … Dit is natuurlijk heel ver gezocht, maar zo heb je wat om over te praten. Succes)