Bedankt voor de reacties.
Ik heb de vraag voorgelegd aan een jurist. Zodra ik antwoord heb zal ik dit hier melden.
Groet,
Lida
Hierbij het antwoord voor de geÃÂnteresseerden!
"Een sociaal plan is een regeling die feitelijk geen wettelijke status heeft. Dus partijen zijn vrij om een sociaal plan af te sluiten, hoe klein de groep ook is. Wel is het zo dat in sommige CAO's daar afspraken over gemaakt zijn.
Aangezien een sociaal plan gewoon een afspraak tussen partijen is, is het ook aan de partijen zelf om te bepalen wanneer je dat doet en wat de inhoud moet zijn."
Bron: Gert van Dongen MMI
Talent Support
Groet, Lida
Hallo Lida,
Lastig dat er geen vakbond is die een sociaal plan kan uitonderhandelen. Als ik hoor van een op hande zijnde reorganisatie blijkt dat vaak een voorbode te zijn van meerdere reorganisaties, immers veel afdelingen hebben een onderlinge samenhang. Het argument van de werkgever dat er pas vanaf 8 medewerkers een SP hoeft te worden afgesloten lijkt mij uit de lucht gegrepen. Daarnaast, als gezegd, leidt de ene reorganisatie tot een andere (vaak) en is er dan al snel sprake van meer dan 8 medewerkers.
Het zou in mijn ogen een goede zaak zijn om een doorlopend sociaal plan af te spreken. Daarbij zou ik me niet beperken tot afspraken over medewerkers die boventallig zijn en moeten afvloeien, maar ook afspraken maken over herplaatsingen, welke principes (anciennitieitsbeginsel of het afspiegelingsprincipe) worden gehanteerd, etc..
Wellicht dat op deze pagina collega's zijn die zo'n (doorlopend) sociaal plan hebben en dit met je/ons willen delen.
Succes,
Sybern
Klopt Sybern,
Het gaat zeker niet alleen om boventallige medewerkers! Daar zijn we ons terdege van bewust. En ja, het blijft niet bij één afdeling, onze organisatie bestaat uit 4 aparte business units en het één raakt het ander vroeg of laat. Wij hebben een vorm van standaard SP en van daaruit zal gewerkt gaan worden. Voordat wij uberhaupt een advies afgeven laten we met dit soort zaken, alles checken door een extern deskundige.
Als ambt.secr. van de “club” werk ik alles voor met het DB, ben in contact met de bewuste afdeling/Hoofd, vraag input aan alle OR-leden (en…lang leve internet!).
Altijd werk aan de winkel!
Groet en bedankt voor je reactie,
Lida
Ad,
“De rechter zal ook meer waarde hechten aan een sociaal plan dat met de bonden is overeengekomen.”…….
?????Wat is dat voor onzin?
Een Sociaal Plan = een Sociaal Plan!
Als je voor personen die NIET onder een CAO vallen gerechtigd bent als OR een SP met je directie af te sluiten, dan heeft dit SP net zoveel waarde voor een rechter als een SP afgesloten met Vakbonden.
Als dit niet zo zou zijn is dit ongelijke behandeling en discriminatie ten opzichte van alle personen die niet onder een CAO vallen!
Groet, Lida
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?