Sociaal Plan

• Lida Venema

In onze organisatie gaat een reorganisatie plaatsvinden van een vrij grote afdeling.

Hierdoor zullen wellicht enige medewerkers boventallig gaan worden.

Alvorens een advies uit te brengen, willen wij een sociaal plan regelen.

De geluiden die wij krijgen van de Bestuurder is dat er pas vanaf 8 medewerkers of meer een Sociaal Plan afgesloten kan worden. (?)

Dit is mij onbekend en ik vind dit getal nergens.

Wat wij kunnen inschatten is dat het zal gaan om ca. 5 medewerkers die boventallig zullen gaan worden. Daar willen wij natuurlijk goede afspraken voor regelen.

Graag jullie advies,

Groet, Lida

• Roger

Of er een sociaal plan moet opgesteld worden, kan in de CAO bepaald zijn. In de CAO-thuiszorg moeten er al 20 werknemers betrokken zijn vooraleer er een sociaal plan van toepassing dient te zijn.

Als OR heb je wel een adviesinbreng, en de OR kan zijn advies wel degelijk laten afhangen van de oplossingen die er gekozen worden; die oplossingen hoeven niet in een sociaal plan verwoord te worden.

• Lida Venema

Klopt. Maar in ons geval is het zo dat er geen CAO is en de OR de aangewezen partij is om dit soort zaken, zoals een Sociaal Plan, uit te onderhandelen.

Het gaat mij er in eerste instantie om of het inderdaad zo is dat er een minimum aantal personen moet zijn om een SP af te kunnen spreken, dit kan ik n.l. nergens vinden. En ja, zoals je schrijft, kan één en ander in het advies verwerkt worden. Hoewel ik persoonlijk het advies zo simpel mogelijk wil houden met verwijzing naar een SP.

Bedankt alvast en groet,

Lida

• Irene

Dan noem je het geen Sociaal Plan maar een regeling voor een groep medewerkers. En dit is zelfs instemmingsplichtig, toch? Ben benieuwd hoe jullie bestuurder hierop zal reageren.

Wakker he? Heb net een paar weken vakantie gehad.

Groet, Irene

• Lida Venema

Hoi Irene,

Hopelijk heb je een heerlijke vakantie gehad en ja….wakker zeker! :-) Maar…..heb je ook een antwoord? Zo…je vakantie is voorbij!

Voor wat betreft de prikborddag of dagen….ik heb al een inschrijving gedaan voor 3 personen, wie volgen??

Fijn weekend,

Lida

• Irene

Dat was het antwoord. Was serieus.

Maar, waar het eigenlijk om gaat is dat jullie een goede regeling willen treffen met bestuurder voor de mensen die moeten afvloeien. Bedenk vooraf goed wat jullie nu concreet goed vinden en geef dit aan in de overlegvergadering. Notuleer secuur de vragen van de OR en vervolgens de antwoorden van bestuurder. Dat heb je concreet wat op papier staan. Immers deze notulen worden goedgekeurd en vastgesteld.

Wanneer een sociaal plan geschreven moet worden weet ik ook niet precies. Wel kan ik je een adres geven van iemand die recent zich behoorlijk verdiept heeft in het item sociaal plan.

Groet, Irene

• Lida Venema

Dankje Irene, ik zal mijn licht daar eens gaan opsteken :-)

(“al is het maar voor de statistieken!”)

Groet, Lida

• Henk

Voor zover ik weet bestaat er geen wettelijke ondergrens voor een Sociaal Plan. Hoe je de regeling ook noemt (bij ons regeling sociale begeleiding bij reorganisaties) het heeft de werking van een Sociaal Plan en zal zo worden genoemd. In artikel 25 lid 3 staat: “Bij het vragen van advies wordt aan de ondernemingsraad een overzicht verstrekt van de beweegredenen voor het besluit, alsmede van de gevolgen die het besluit naar te verwachten valt voor de in de onderneming werkzame personen zal hebben en van de naar aanleiding daarvan voorgenomen maatregelen.” Als de bestuurder dus geen afspraken met de vakbonden wenst te maken over de rechtspositie van de werknemers, zal hij met de OR zaken moeten regelen. De OR zal zich uiteraard goed laten adviseren, eventueel door de vakbond :-)

Ave, Henk

• Ad de Beer

let wel, een sociaal dat met de OR is uitonderhandeld bindt de medewerkers niet.

Alleen vakverenigingen zijn bevoegd om bindende sociaal plannen af te spreken. En zelf dan is het niet eens van toepassing op iedereen.

Ad de Beer

• Lida Venema

Ad,

Dat is duidelijk.

Eigenlijk zeg je twee keer hetzelfde….

1) uitonderhandelen met de OR bindt de medewerker niet

2) idem met vakbonden

Elk individu kan altijd naar een rechter stappen. Een rechter zal wel altijd meewegen de afspraken die gemaakt zijn, hetzij met een OR, hetzij met de vakbonden.

Groet,

Lida