Taken secretaris OR

• Henk

Beste Jeanet,

Er klinkt nog steeds teleurstelling en boosheid in je berichten door.

Waak ervoor dat dat niet omslaat in rancune, want als dat gebeurt komt een oplossing alleen maar verder uit beeld…………..

Je hebt een hele bubs aan ervaring ingebracht, je bent veel beter op de hoogte dan de rest, je doet zo vreselijk je best er iets van te maken, maar “ze” begrijpen je niet….

Zomaar pardoes, geheel uit het niets, wordt op een vergadering waar je zelf niet bij was, besloten een aantal taken bij je weg te halen.

Ja, dat is een forse teleurstelling, dat begrijp ik.

Maar wat me nog steeds niet helder is, is het waarom. Je noemt wel dingetjes, maar of dat ook de echte redenen zijn ?

Ik schrik vooral van je laatste berichtje. Jullie zijn als DB op stap geweest, dat was toch het moment bij uitstek om er achter te komen wat de werkelijke argumenten zijn lijkt me. En juist in dat laatste berichtje lees ik heel veel afstand tussen jullie. Alsof jullie je aan het ingraven zijn in jullie loopgraven en aan de vooravond staan van een heftige strijd om het gelijk, een strijd die gevoerd zal worden door met standpunten te gaan gooien. En bij elke worp zullen de hakken verder in het zand gaan….

Interne strijd is volgens mij wel een van de ergste dingen die een OR kan overkomen.

Ik wens je succes, en vooral ook veel wijsheid toe.

Henk

• Sybern

Beste Jeanet,

Als ik zo alle berichten lees bekruipt mij een beetje het gevoel dat jullie een OR zijn met een waterhoofd. Voorzitter + Vice-voorzitter + secretaris + ambtelijk secretaris.

In het hele verhaal komt de rol van de ambtelijk secretaris niet aan de orde, alleen dat hij/zij mee is geweest op cursus. Voert de ambtelijk secretaris andere taken uit dan de secretaris? Regelt de AS niet de cursussen en de faciliteiten?

Kijk, de wijze waarop e.e.a. gebeurd verdient niet de schoonheidsprijs, maar gezien de grootte van het DB aangevuld met de professionele ondersteuner kan ik me voorstellen dat de rol van de OR secretaris erg beperkt zal zijn. Maar spreek dat dan met elkaar af en lijkt het me niet meer dan logisch en fatsoenlijk dat de betrokkenen er zelf bij zijn.

Daarnaast denk ik dat het een gemiste kans is om niet met elkaar over dit onderwerp te praten als je samen op cursus bent. Misschien is het goed om te starten met een paar dagen teambuilding….

Succes,

Sybern

• Elly W.

Ik ben het eens met hetgeen Sybern stelt. Onze OR heeft er ook voor gekozen om de functie van gekozen secretaris niet in te vullen. Als AS verzorg ik alle correspondentie, bereid vergaderingen voor, schrijf concept-adviezen e.d. Hierbij werk ik nauw samen met de voorzitter.

Het DB bestaat verder uit de 2 voorzitters van de vaste commissies (= dus totaal 3 personen), waarbij ik als AS ook ondersteuning bied.

Succes,

Elly W.

• Jeanet

1) Ik ben niet vervangen, maar een secretaris heeft de eindverantwoordelijkheid over het archief en alles wat er mee te maken heeft, toch?!

Volgens een meerderheid van de OR kan de A.S. dat doen.

2) VZ en Vice kenden elkaar niet, maar is nu wat klef, begrijp je?

3)A.S. ben ik zelf mee aangekomen, zij was ook A.S. in mijn vorige OR.

Daar liep alles allemaal héééél anders!

Voor de andere antwoorden verwijs ik je naar mijn alleereerste vraag/stelling.

Jeanet

• Jeanet

De echte redenen heb ik nog nooit gehoord, dubbele agenda misschien?

Weer dank voor je steunende woorden.

Jeanet

• Jeanet

Als antwoord ook op hetgenen wat Sybern inbracht kan ik alleen maar zeggen dat ik in de cursus in april gekozen en benoemd ben tot secretaris.

In ons Reglement ligt ook vast wat mijn taken zijn, wij hebben alleen wat taken doorgeschoven naar de A.S.

Jeanet

• Hen

In je eerste verhaal geef je aan dat er in een aparte vergadering met een te klein quorum besloten is de taken van de secretaris door te schuiven. Dat besluit is dus niet geldig. Wat heb je er zelf aan gedaan op dat moment?

Je geeft ook aan dat je uren gereduceerd zijn tot 0 ??? Een OR van 12 personen (geen onevenredig aantal?) heeft voor een organisatie van de orde die daarbij hoort, toch wel wat zaken te behandelen? Hebben OR-leden (geen DB-lid) een vast aantal uren per week gemiddeld voor het OR-werk?

Hoe is de verdeling van taken tussen secretaris en ambtelijk secretaris en is dat vastgelegd?

Wie is de functioneel leidinggevende van de ambt. secr. bij jullie?

Wat is jouw eigen inbreng in die cursus van db+as geweest?

NB: het gaat me er niet om hier op dit forum antwoord op bovenstaande vragen te krijgen. Het lijken me echter vragen die mee zouden kunnen spelen in je mogelijke eigen analyse om te onderzoeken:

- wat er nu precies gebeurd is en wie erbij betrokken zijn/waren

- wat dit voor gevolgen en gevoelens met zich meebracht/-brengt

- waar de or en/of jij zelf voor staat / waar je belang aan hecht

- welke verschillende keuzemogelijkheden je nu hebt

- welke je wel/niet gaat uitproberen en waarom wel/niet

- om te komen tot een situatie die jou wel past

Succes.

• Irene

Oke, ik begrijp het.

Zelf dingen doen is altijd leerzaam. Vraag blijft dan wel of het ook daadwerkelijk gebeurd. Ervaring leert dat dit vaak niet het geval is. Maar wanneer de OR hiervoor kiest moet deze daarin ook zijn verantwoordelijkheid nemen.

Is het misschien zo dat je heel veel taken op je neemt door je enthousiasme waardoor het mogelijk is dat de rest achterover gaat leunen?

Zie dit niet als kritiek, maar feit blijft dat enthousiasme soms kan leiden tot deze situatie. Een situatie waarvoor het enthousiaste OR-lid/secretaris/ambtelijk secretaris/voorzitter dan niet altijd bewust kiest maar waar je als enthousiasteling wel beducht voor moet zijn. Je creeert op deze manier zelf luie collega's en je collega's worden door het enthousiame van die ene persoon lui.

Denk hier eens over na (niet meteen nee zeggen) en mocht de situatie inderdaad zo zijn, dan zou ik adviseren om dit bespreekbaar te maken zodat je aan kunt geven wat je nu wel en niet wilt. Dit geldt dan vanzelfsprekend ook voor de rest van de OR.

Mocht het een precaire situatie worden is het misschien verstandig dat jullie hieraan een dagdeel in een training aan spenderen zodat het op een goede en verstandige manier begeleid wordt door een ervaren trainer. Deze kan ervoor zorgdragen dat zaken worden uitgesproken met respect voor elkaar en dat gekomen kan worden tot oplossingen.

Succes, Irene

• Jeanet

Bedankt voror alle goed adviezen, allemaal, ik kan hier zeker verder mee!

Groet Jeanet.