Taken secretaris OR

• Jeanet

Onze OR is in februari geïnstalleerd.

In april zijn we op cursus gegaan, daar zijn profielschetsen van het DB opgesteld.

Aangezien ik perfect voldeed aan die van de secretaris, en dat ook wilde zijn, ben ik dus ook secretaris geworden.

Het heeft de OR mogen behagen, om al mijn taken naar anderen te verschuiven.

Dat is besloten in een extra vergadering waar ik zelf niet bij was en waar een te klein quorum aan wezig was.

Ik heb daar dus zodoende ook geen uren meer voor, maar ze verwachten nog van alles van me!

Mijn motivatie is ver te zoeken, om nog maar niet te spreken over het feit dat er in het reglement in het secretariaat is voorzien en wat de werkzaamheden van de secretaris zijn. We voldoen op die manier ook niet meer aan onze verplichtingen.

Het gaat me niet meer om die paar uurtjes per week, maar om de drive die ik nog nodig heb om OR lid te blijven.

Het lijkt wel of er een dubbele agenda is, bij enkele van onze twaalf leden!

Ze verwachten nu van me dat ik een nieuw takenlijstje maak waarop ze kunnen zien dat ik nog wel twee uur nodig heb.

Dat ga ik niet doen.

Hebben jullie tips voor me wat ik nog zou kunnen doen om mijn motivatie weer terug te krijgen?

Groet Jeanet

• Lida Venema

Wat was je motivatie om je kandidaat te stellen voor de OR?

Groet, Lida

• Jeanet

Ik ben 5 jaar voorzitter geweest van de OR van het thuiszorg-gedeelte.

We zijn in januari volledig opgegaan in de nieuwe organisatie.

Ik heb er erg veel van geleerd en ik wilde die ervaring ook aan anderen doorgeven.

Niemand anders wilde secretaris zijn en ik wilde van deze OR geen voorzitter worden, dat had ik al goed ingeschat.

We zitten vaak te discussieren over onze faciliteiten (terwijl die alllang vastgesteld waren), in plaats van dat we ons bezig houden met wat belangrijk is voor onze organisatie.

Jeanet.

• Irene

Persoonlijk denk ik dat je gezien de situatie gewoon het secretarisschap uit handen moet geven om zo zonder gemor fijn aan het OR-werk te gaan. Als ik het goed in kan schatten zal je ervaring meer tot zijn recht komen wanneer jij je bezig gaat houden in bijvoorbeeld een commissie met daarin een groot aantal nieuwe OR-leden. Kortom: geeft je positieve ervaringen door. Medezeggenschappen is te leuk en nieuwe en ervaren leden kunnen veel van elkaar leren.

Succes, Irene

• Jeanet

Blijft alleen nog dat ik wat langzaam afstand moet nemen van mijn houding als secretaris, vond het in het begin met deze raad toch wel erg leuk, toen ik trekker was vanuit de COR voor deze Regio-OR.

Jeanet

• Irene

Wat bedoel je concreet met je houding als secretaris?

Irene

• Jeanet

Ik las me naar mijn weten veel beter in, zocht nog eens extra zaken uit.

Ik kreeg toen ook nog extra uren als secretaris en ik was best bereid om daar meer tijd in te steken dan ik er voor kreeg.

Mijn uren zijn nu op nul gezet(zelfs de bestuurder zette daar haar vraagtekens bij), door de OR zelf, omdat ze vonden dat de taken die in mijn pakket zaten, ook leerzaam voor een ander waren.

(hun eigen voorbeeld: een cursus organiseren kon ook leerzaam zijn voor een ander !).

• Wim Roest

Zonder er het fijne van te weten denk ik dat je de zaken eerst op een rijtje moet zetten.

Pak het OR reglement erbij en kijk hoe het zit met besluitvorming.

De raad is immers gehouden aan de eigen spelregels.

Stel aan de collega OR leden voor om jouw beleving van het gebeuren EN die van hun bespreekbaar te maken. Probeer eruit te komen.

Schat in of jullie dat zelf kunnen of dat er hulp van derden bij nodig is.

Drive als OR lid. Je bent net zoals je collega’s gekozen als OR lid. Beschikbaar stellen daarvoor is vrijwillig geweest. Maar verkozen zijn heeft natuurlijk wel de vrijblijvendheid bij alle gekozen leden weggenomen.

Of deze interne strijd een bijdrage levert aan de medezeggenschap moeten jullie je serieus afvragen.

• Jeanet

Vorige week zijn vz,secr, vice-vz en ambtelijk secr. op cursus geweest.

Daarvoor was mij al duidelijk dat wij niet meer aan de spelregels van ons reglement voldeden.

Dat is daar alleen maar bevestigd, plus dat het de functie van het DB uitholt, maar dat hebben de voorzitter en vice- voorzitterdaar daar ook gehoord.

Maar er staat nog iets in:

Wijziging van get reglement wordt bij besluit van de OR gewijzigd.

Ik weet dat, maar zij hebben het nog niet gezien.

Maandag a.s. hebben weer OR-vergadering, ben benieuwd wat er uit de evaluatie van de cursus van anderen komt, ik zal mijn mening/bevindingen zeker weergeven.

Jeanet

P.S.: Het is toch wel fijn dat je hier tips krijgt van jullie om er mee om te gaan!

Dank!

• Wim Roest

De persoon die jou heeft vervangen, al dan niet volgens de spelregels, is dus mee op cursus gegaan?

Rare vraag misschien. Hoe goed kennen zij (vz, secr, vice-vz en ambtelijk secr.) elkaar?

Jouw vorige OR is in deze opgegaan begrijp ik. Hoe is dat verlopen?