OR lid uit de OR zetten

• Jos

Hoi,

Wij zijn een OR bestaande uit 5 OR leden. Reeds gedurende lange tijd is een OR lid ziek en ook niet aanwezig bij OR vergaderingen en Overlegvergaderingen.Dit is voor onze OR storend en niet makkelijk. Aan dit OR lid hebben we dus helaas niks en dus zouden we dit OR lid dan ook graag uit de OR zien vertrekken.

Volgens de WOR Artikel 12 sub beeindiging OR-lidmaatschap is dit alleen mogelijk indien hij zelf vrijwillig ontslag neemt. En dat wil dit OR lid natuurlijk niet.

Wie kent er mischien nog mogelijkheden om dit OR lid uit de huidige OR te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie reakties!

Groetjes,

Jos

• Hen

Hebben jullie al eens met betrokkene gesproken? En om zijn beweegredenen dat hij er niet uit wil? Als de resterende or-leden goede argumenten kunnen aanvoeren, zal betrokkene misschien tot andere gedachten komen. En wanneer niet: dan zit er niet anders op dan te wachten tot de volgende verkiezingen.

Maar: als jullie er last van hebben dat er 1 mist die ingeval hij er wel was, werk zou kunnen verzetten, dan zijn er misschien nog wel andere mogelijkheden om dat werk toch te laten doen. Door betrokken medewerkers die bv. in een commissie plaats zouden willen nemen. Die kun je dan alvast “opwarmen” voor de volgende verkiezingen. Zijn er mensen die dit zouden willen doen? Vooropgesteld, dat jullie dat zelf zien zitten? Soms moet je buiten een stramien kijken om tot andere oplossingen te komen.

Succes.

• Jos

Hoi,

We hebben met hem al verschillende keren hierover gesproken en hij beloofd elke keer beterschap. wij denken dat hij denkt dat hij door zijn OR lidmaatschap een eventueel ontslag kan tegenhouden. En dat is helaas voor hem niet mogelijk. Maar dat snapt hij niet. We hebben eind december verkiezingen dus het zou heel goed uitkomen als hij zou ophouden. Als OR mogen we uit 7 leden bestaan en we hebben toch al wat kandidaten. Dus zoals je zei kunnen we daar al wat kreatief mee omgaan.

Groeten en bedankt voor de snelle reaktie.

Perfekt dit prikbord! Elke keer weer!

• Hen

Als er eind december verkiezingen zijn, dan is het toch een kwestie van goed lobbyen en kandidaten zien te krijgen, die zich beter inzetten??? Dan hebben jullie als OR het zelf in eerste instantie in de hand! Profileer je bij je achterban, zorg dat je echte verkiezingen gaat krijgen. Dan kan betrokkene er wel in willen blijven, maar als hij weggekozen wordt, ben je so wie so klaar.

Succes.

• Jos

Hoi,

Kandidaten zijn er alleen de verkiezingen zijn niet voor hem, hij mag nog drie jaar.

Groet

• Harimau

De WOR zegt ook nog zoiets dat in dit soort gevallen de OR en de bestuurder via de rechter stappen kan ondernemen.

Groetjes,

Harimau

• Irene

Niet in gevallen zoals nu.

Wanneer een OR-lid de besluitvorming belemmert.

Persoonlijk zou ik dit OR-lid eens wijzen op het feit dat hij zijn werk, ja je leest het goed, zijn werk verzuimd. Ik zou als voorzitter van de OR meerdere van deze “beoordelingsgesprekken” voeren en een dossier opbouwen. Immers, ook een OR-lid is een werknemer met een salaris. De werknemer moet om dit salaris op te kunnen eisen een tegenprestatie leveren. Doet hij dit niet dan belazerd hij de zaak.

En dit mogen werknemers niet en dus ook een OR-lid niet.

Succes, Irene

• Hen

Misschien snap ik het niet helemaal.

Hebben jullie reguliere verkiezingen, of tussentijdse?

Bij reguliere verkiezingen kan iedereen herkozen worden, dus ook hij, toch? Hoe is dat geformuleerd in jullie reglement?

• Webzapper

Een alternatieve mogelijkheid is het aanpassen van het reglement. Zorg dat het reglement zo veranderd dat alle OR-leden moeten aftreden en opnieuw om hun mandaat moeten vragen. Eventueel zou je een systeem van vervangende OR-leden kunnen introduceren maar ik denk dat dit eerder hindert dan dat er veel mee wordt opgelost.

Succes, Henk

• Hen

Hoi Henk,

Art. 12 van de WOR beschrijft dit toch ook? Of heb ik dat altijd verkeerd gelezen?

"De leden treden om de drie jaar tegelijk af . Ze zijn terstond herkiesbaar … –> ofwel: dan moeten ze wel eerst herkozen worden!

In art. 2 kan ook bepaald worden, om de 2 of vier jaar. Dat zou hier misschien aan de hand kunnen zijn. Dat betrokkene nu 1 jaar lid is en nog 3 moet. Verder zegt dat artikel “De or kan voorts beperkingen … ”. Ofwel: zaken beperken, maar niet uitbreiden, dus niet automatisch een periode verlengen, ook niet met een mandaat.

Ofwel: ik begrijp jouw “… en opnieuw om hun mandaat moeten vragen” niet, omdat dit volgens mij so wie so moet en dan gewoon via reguliere verkiezingen.