Hallo Lida,
Ik heb ook niet in de WOR gezocht maar ergens in de puinhopen van mijn extra eigen archief. Had of heb ook jurisprudentie (schrijf je dat zo?) hierover.
Wanneer een organisatie zijn visie en missie aanpast zullen daar toch redenen voor zijn en de OR mag en moet hierover zelfs vragen stellen. Wat is de aanleiding en waarom. Waar moet het naar toe en welke consequenties heeft dit voor zowel de organisatie als de medewerkers. Wat gaat het kosten en wat levert het concreet op.
Hebben de veranderingen te maken met een andere marktwerking of met bepalingen dit vanuit de regering worden opgelegd. Betekent dit bijvoorbeeld een meer flexibele instelling van de medewerkers. Zowel qua werktijden als taken en werkplek? Behoeven medewerkers door de bijstellingen of veranderingen extra scholing en wordt dit dan inzichtelijk gemaakt in zowel de begroting als het opleidingsjaarplan. Hebben deze maatregelen hun invloed op de opbouw van de RAK. En zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan.
Ik werk zelf voor een OR in de zorg en weet dus dat er veel, zo niet heel veel gaat veranderen. Dit heeft behoorlijke consequenties voor de organisaties maar zeer zeker ook voor de medewerkers. Persoonlijk vind ik de nieuwe ontwikkelingen een prima ontwikkeling maar ik kan me voorstellen dat de zorgers onder ons zorgen hebben wanneer de organisatie waarin ze werkzaam zijn de nieuwe visie niet helder en duidelijk comminiceert. En daarbij de consequenties ook bespreken en uitleggen.
Groet, Irene
Groet, Irene