arbeidsvoorwaarden

  • Arina

    Er worden op dit moment meerdere themadagen over arbeidsvoorwaarden aangeboden. Is dat echt iets waar de OR iets mee kan? Zo ja wat?

    Gaat het dan alleen om regelingen voor het personeel (en welke dan) of ook over afspraken als er een onderdeel van een bedrijf wordt afgestoten, of eventueel opgeheven? Zijn dit zaken die op zo'n themadag behandeld worden?

    Zijn er OR-en die zich hiermee al bezighouden? Wat is het belangrijkst, om op zo'n themadag op te steken?

    Ik zoek wat argumenten om hier wel of niet tijd in te gaan steken. En: waarom wel of waarom beter niet. En: als er een CAO is, heeft het dan wel zin?

  • Dirk.D.

    Beste,

    “Als het bedrijf onder een CAO zit heeft het dan wel zin ??” : nee dus, weggegooit geld

    Arbeids voorwaarden voor een OR is voor de meeste OR'en een “brug te ver” echter voor de meer “dienstverlening” met een “lage of geen organisatiegraad”(en niet onder een CAO) is het eventueel een laatste redmiddel, echter een “bindende afspraak” op arbeidsvoorwaardelijk gebied is erg moeilijk voor een OR (is niet “afdwingbaar”) (staking b.v.)

    Een OR moet wel het verschil weten tussen “arbeidsvoorwaarden” (salaris en andere beloningen) maar heeft door de wetgever geen “taak” hierin gekregen, anders dan het bewaken van hetgeen is afgesproken (b.v. personele regelingen en CAO's)

    Wat betreft het “adviesrecht” (onderdelen worden afgestoten) worden vaak behandeld in de reguliere OR cursussen via het GIBO ook instemmings trajekten en/of de gehele WOR

    Mijn persoonlijke ervaringen___ (> 20 jaar OR werk en elk jaar minimaal 5 cursus dagen) is dat een goede cursus (GIBO) en vervolg (cursus en/of evaluatie met ex cursus leider (of was het lijder ?)) meer weegt dat 10 seminairs (als het afgelopen is zo'n dag, ben ik al weer de helft vergeten, of de helft was niet vantoepassing op ons bedrijf) een cursus kun je mooi op maat maken, waardoor het ook aktueel is ,,

    Nou genoeg geouwe….. zo denk ik er over (behoeft niet waar tezijn)

    Groet

    Dirk.D.

  • Webzapper

    Hoi Dirk,

    Ik heb ook een ruime ervaring in het OR-werk en onderschrijf jouw mening van harte. Al die congressen en seminairs, daar heb je weinig aan. Een uitzondering wellicht - de vaste klantendag van GITP-medezeggenschap - maar dat is een heel gerichte themadag.

    Als het om arbeidsvoorwaarden gaat is er inderdaad amper een rol voor de OR. Als het om rechtspositie gaat (Ontslag/sociale plannen/outsoursing) heeft de OR wel een eigen specifieke rol. Informatie daarover was voor ons toen via de vakbond en het GAK verkrijgbaar. Vooral de voorlichting door het GAK heeft bij ons veel ogen geopend. Wellicht dat het UWV nu dit soort voorlichting doet.

    Ave, Henk

  • Irene

    Dirk,

    Ik hoop toch van harte dat dit niet opgaat voor een prikborddag. Zo ja laat het me weten. Dan steek ik daar geen energie meer in.

    Hartelijke groet,

    Irene

  • Hen

    Volgens mij heeft een OR met interne personeelsregelingen, al dan niet als uitvloeisel van een CAO, in feite ook met arbeidsvoorwaarden te maken. Bv. over reiskosten, invulling vakantie, roostering, ontslag/aanname, de invulling van competentiemanagement en de bijbehorende criteria en regelingen aanstelling/bevordering/opleiding enz.

    In CAO's worden volgens mij veel mogelijkheden voor een OR geboden. Het is de vraag of elke OR daar volop gebruik van maakt. Het verschil daarbij tussen in overleg met de OR, of na overleg met de OR: een simpel voorbeeld.

    Ik heb regelmatig meegemaakt dat OR'en te horen krijgen: dit is gewoon wetgeving (bv. met betrekking indertijd tot wet poortwachter, of wet bescherming persoonsgegevens), of dit staat in de CAO. Bekijk je dan de wetgeving, of de CAO-artikelen, dan blijkt dat de OR wel degelijk en soms zelfs vergaande bevoegdheden (overeenstemming, dus zonder dat: geen afwijkingen) heeft.

    Ik zou me kunnen voorstellen dat themadagen die praktische informatie geven een OR die daar nog niet zoveel kijk op heeft, wel een eind op weg kunnen helpen.

    Belangrijk om te weten te komen:

    - volgens welke wet- of regelgeving heeft de OR recht op medezeggenschap over arbeidsvoorwaarden

    - welke zaken betreft het precies

    - hoe kan de OR iets zodanig aankaarten, dat er ook serieus mee omgegaan wordt

    - maar ook: hoe kan de OR zelf op een goede manier erachter komen, of hij wel of niet dergelijke onderwerpen als arb.vw. aan wil pakken? Dus: de bespreking over het eigen standpunt hierin. Wil de OR dit, of wil hij alleen of met name strategische zaken behandelen

    Met andere listers ben ik van mening, dat scholing so wie so belangrijk is. Als je echter 2 of 3 dagen op de hei zit, kan een onderdeel arbeidsvoorwaarden maar een klein deel van het geheel zijn. Af en toe zo'n gerichte themadag (wel even kosten en inhoud van verschillende vergelijken) lijkt me wel handig, ook om te netwerken.

  • Hen

    Ter aanvulling, een link naar informatie over secundaire arbeidsvoorwaarden en de bekendheid daarover. Veel zaken die een OR aan kunnen gaan.

    http://www.persberichten.com/Detail.asp?id=28642

  • Dick de Jong

    Hee forum-leden,

    Misschien heeft de OR dan niets inhoudelijks met arbeidvoorwaarden. Ze hebben volgens de WOR ook de plicht om toe te zien op de juiste uitvoering van de CAO.

    Een voorbeeld is bij ons: De problemen met het toekennen van zorgverlof.

    Dus het lijkt me een goede zaak om op de hoogte zijn van de arbeidsvoorwaarden binnen je sector.

    groeten,

    Dick

  • Dirk.D.

    Beste Irene, en natuurlijk de andern…

    Wel ergens gehoort van “netwerken”, weet ik wel, moeilijk woord)

    Ja, dat is dus NIET van toepassing op een “prikborddag” deze dagen zijn zeer geschikt om mensen met de zelfde passie/kennis/ervaringen elkaar te leren kennen..

    En me seminairs, waar ik niet zo nodig naar toe ga, zijn van die hoog geleerde sprekers die hun verhaal zelf zo belangrijk vinden (en hun beurs) en die dure locatie's, terwijl de prktische inhoud van zo'n verhaal eigenlijk al lang bekend zijn..

    Nee, een stevige cursus (extern en met bier voor meerdere dagdelen) spreekt mij veel meer aan …

    Dirk.D.

  • Dirk.D.

    Beste Hen e.a.

    Deze keer spijt het mij dat ik het nu (eindelijk) eens een keer niet met je eens bent…Hen.

    Alles wat jij schrijft, staat gewoon in de WOR en/of (bedrijfs(tak)) eigen CAO's/ regelingen..

    Arbeidsvoorwaarden (dus geen werktijden/arbeidstijden/aanpassing arbeidsduur/poortwachter enz. enz.) “poen” en alles daaraan “vooraf” is afgesproken is “geen” OR werk… (volgens de WOR)

    Is het afgesproken, dan is het pas “OR werk”, en ook alleen maar de “controle op”

    de loon e.d. afspraken die zijn gemaakt of colectief (CAO) of individueel (a.o.k)

    Het onderhandelen over, en/of het veranderen van deze afspraken is of individueel of “contract partners” (vaak vakbonden) en niet met een OR….

    Alle andere veranderingen van “regelingen” zijn of instemming/overeenstemming of advies plichtig

    Ik zie hier dus anders, dan het weten van het verschil (en kennis van eigen CAO's)

    geen taak voor een OR op arbeidsvoorwaardelijk beleid.

    Resumé: alle taken die je schrijft hebben direkt te maken met de bevoegdheden welke op vorige afspaken/wetgevingen zijn gestoeld en niet op loon betrekking hebbende..

    Sorry Hen…

    Dirk.D.

  • Hen

    :) Hoi Dirk,

    Ik mag dat wel: tegengas. Dan komen er vaak goede resultaten uit.

    Als ik het goed begrijp hebben volgens jou arbeidsvoorwaarden alleen te maken met loon.

    De secundaire arbeidsvoorwaarden ook? De afspraken volgens meerkeuzesystemen e.d.? Meestal laten CAO's daar ruimte voor OR'en. En dan kan dat inderdaad vaak gelieerd worden aan de WOR-regelingen. Alhoewel: die zijn summier benoemd (art. 27) en het is de vaak of er door beide partijen (or en bestuurder) hetzelfde over gedacht wordt, als er een andere naam aan hangt.

    En een arbeidsvoorwaarde is toch ook: de voorwaarden waaronder ik mijn werk doe, bv. ook m.b.t. de werktijden? En andere zaken die in mijn arbeidsovereenkomst staan. Waar dan een of meerdere regelingen op het gebied van arbeidstijden, enz. zie art. 27 van toepassing zijn. Die dan toch ook arbeidsvoorwaarden betreffen die op het bordje van een OR (kunnen) liggen?

    (Of kijk je nu puur vanuit je vakbondsachtergrond? :) )

    Aan anderen:

    hoe kijken anderen hier tegenaan?

    Hen