Ik ben gebeten door een teek, wat moet ik doen?

Ik ben op schoolkamp geweest in een 'tekenrijk' gebied en ik ben net een dag terug en ik heb een teek op mijn rug.
Mijn moeder heeft de teek verwijderd, alle pootjes zaten er nog aan en hij was nog niet zo groot.
Er zit nu een soort pijnlijke muggenbult.
Er is ook een kompres met 'anti-teken-spul' erop aangelegd.
Ik weet dat ik erop moet letten dat er geen kring omheen komt.
Ben ik nog iets vergeten of moet ik iets controleren zeg het dan AUB.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij verwijdering binnen 24 uur is de kans op besmetting vrijwel uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je kunt doen ter geruststelling is maandag telefonisch contact opnemen met je huisarts en je vraag voorleggen aan de assistent(e). Misschien is het verstandig dat er even naar gekeken wordt, misschien is dat ook helemaal niet nodig. Maar dan weet je voor jezelf zeker, dat je hebt gedaan wat je kunt doen en misschien heeft hij/zij nog tips voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook nog ter geruststelling: ik heb ongeveer vijf tekenbeten gehad, mijn zoon wel tien, en we zijn allebei nooit besmet. Gewoon in de gaten houden of er een kring ontstaat!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de teek langer dan 24 uur gezeten heeft, moet de arts je antibiotica voorschrijven! Maak een foto van de plek, de teek kun je eventueel op sturen voor onderzoek en maak melding van de beet op; http://www.tekenradar.nl/

Het beste antwoord

Als de teek langer dan 24 uur gezeten heeft, moet de arts je antibiotica voorschrijven! Maak een foto van de plek, de teek kun je eventueel op sturen voor onderzoek en maak melding van de beet op; http://www.tekenradar.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik heb hem al in de sloot gegooid...

Andere antwoorden (2)

Let erop dat hij met kop en al eruit is en voor de zekerheid de huisarts even bellen. Het is goed om voor de zekerheid antibiotica te gebruiken want niet bij alle teken die besmet zijn komt een rode kring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg voor de zekerheid dat je de datum noteert. Mocht je klachten krijgen, dan vraagt de arts daar geheid naar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordat het wondje helemaal weg is, ben je wel enkele weken verder hoor. Kan lang duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, maar ik ben ook niet van suiker ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of je wel of niet van suiker bent, is niet erg relevant. De bedoeling is dat je alert bent bij tekenbeten.