Hoe kom ik van mijn stopwoordje af ?

Ik zeg echt achter bijna elke zin; okee grapje of okee laatmaar, en niet alleen mijn omgeving, maar ikzelf irriteer me hier best aan, dusss, hoe kom ik ervanaf c;

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Heb ik ook een hele tijd gehad,
Ik loste het op in de volgende stappen:

1. Erachter komen dat je het steeds zegt (dat weet je in jou geval dus)

2. NIET de hele dag er aan blijven denken dat je het niet mag zeggen (anders vergeet je het woord niet maar leer je het jezelf aan)

3. Erachter komen waarom je het steeds zegt (bv: zelf aangeleerd, word vaak gezegd op tv, je hoort het vaak)

4. Na het gesprek het woord niet zeggen (let op: je moet het langzaam af bouwen anders val je snel terug)

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het heeft meestal te maken met onzekerheid. Mensen die onzeker zijn gebruiken ook veel stopwoordjes of afzwakkingen wat jij doet. Je neemt een verdedigend houding aan als je dat teveel doet geloven mensen je niet meer en word het irritant.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat je het beste kunt doen is je gedrag veranderen. Dus feitelijk gewoon inslikken. Eerst is dat nog onnatuurlijk en lastig maar na een tijdje zal het beter gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die veel stopwoorden gebruiken, praten vaak snel, gunnen zichzelf weinig tijd om na te denken over wat ze gaan zeggen óf zijn nerveus als ze praten.

Hierdoor komt het vaak voor dat je even niet weet wat je moet zeggen omdat je alles er in één keer uit wilt gooien. Probeer daarom rustiger te spreken en denk na over wat je wilt gaan zeggen.

Als je in je hoofd de zin die je gaat zeggen van tevoren formuleert, zal je minder snel (onbewust) stopwoorden gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stop ermee. Willen is kunnen in dit geval. Als jij wilt stoppen, dan kan jij dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat lijkt me idd heel irri!! er zijn vast mensen die het idee krijgen dat ze niet serieus worden genomen hierbij.

het flapt er dus uit zonder je er bij na hebt gedacht.
in het vervolg herstel je meteen na zo'n opmerking. prettiger voor jezelf en voor de ander. bovendien wordt je je bewust van wat je zegt.

na je stopwoord: ik bedoel eigenlijk.....

geef aan dat je het niet wil zeggen aan anderen die jou beter kennen en dit vaak van je horen. dan kunnen ze je er ook (vriendelijk) op wijzen zodat je je er bewust van wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dit ook! Ik zei heletijd 'droog' op het einde.
Nou langzaam afbouwen, realiseren dat je het zegt, laat anderen mensen er op letten, en langzaam&rustig praten. En je zult zien; Stopwoordjes gaan vanzelf weg!
Succes