Wij krijgen morgen onze kitten (8 weken). Slaapt een kitten in een klein mandje o.i.d.?

We willen het katje niet op de slaapkamers laten en willen hem graag laten wennen aan een slaapplekje. We willen een soort plekje op de overloop tussen alle kamers in creëren, maar hoe leren we dat zo'n kleintje dat het zijn plekje is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan je het diertje niet tot 12 weken bij de moeder laten?
dan krijgt hij/zij nog een behoorlijk stuk veiligheid, opvoeding etc mee.
daarmee voorkom je gedragsproblemen later

Het beste antwoord

Wat leuk dat jullie morgen een katje krijgen! Maar.. morgen een kitten, vandaag de vraag of hij/zij een mandje nodig heeft!? Je mag je nog wel even verdiepen in het doen en laten van een kat. Een kattenbak heb je hopelijk al wel?
Acht weken is ook nog aan de jonge kant. Een weekje wachten zou beter zijn, maar goed.

Wat je vraag betreft: Op de overloop? Daar zal je echt je best moeten doen, want een kat zal een 'gezellig' of 'veilig' plekje zoeken om te slapen. Net als jij wil een kat niet op de tocht slapen, en zal hij/zij op zoek gaan naar een fijn hoekje.

Wanneer je wilt dat de kat op de overloop slaapt: Een mandje kan je proberen. Een doos om in te kruipen, met een zacht dekentje wil ook goed werken. Een fijn plekje moet het worden. Vooral de eerste dagen heeft een kitten vaak de behoefte aan een schuilplekje, waar ze veilig is. Daarom lijkt mij een doos beter dan een mandje.

Zodra je met je katje thuiskomt, kan je haar de plek laten zien, zodat ze weet waar het is en dat ze er naar toe kan. Je kan er een paar brokjes o.i.d. in leggen, zodat de kat het niet als kattenbak gebruikt. (foutjes kunnen voorkomen) De kattenbak overigens direct bij thuiskomst laten zien!

Onze twee katten slapen waar ze maar willen. Ze liggen net als de meeste katten graag hoog of verstopt: in de kast en op de kast zijn de lievelingsplekken. (Valt te proberen)

Een kat leren wat zijn plekje is om te slapen, is best moeilijk. Je kan het proberen door hem lekker te aaien wanneer hij al vrij moe is, en dan in zijn 'bed' te leggen. Dan nog wel even aaien natuurlijk, anders lijkt het wel een straf.

Over de bronnen: de eerste twee links gaan over het opvoeden van katten.
De tweede is een Duits forum, waar veel topics zijn over de voorbereidingen die je kan/moet treffen voordat een kat komt. Een kijkje waard (als je Duits enigszins ok is).
De laatste link geeft toegang tot info over "je kitten en haar nieuwe omgeving". Hier heb ik ook gedeeltelijk de info over slaapplaats vandaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het heeft weinig zin om zelf een plekje te creeeren voor je kitten. Katten en andere wezentjes zullen zelf op zoek gaan naar een favoriet plekje in huis. Je kunt zoveel mandjes neerzetten als je wil, maar als de eetkamer stoel lekkerder ligt, gaan ze toch echt daarop slapen! :-) veel plezier met de kleine! En wellicht heb je geluk en slaapt het beestje wel in het mandje (uitzonderingen zijn er altijd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze poes heeft dit voorjaar 2 kittens gekregen, en ze heeft ze fantastisch opgevoed. MAAR: een hond heeft een baas, een kat heeft personeel.
Houd er dus rekening mee dat zo'n eigenzinnig beestje precies zal doen wat ze ZELF wil - en jij hebt het nakijken.
Zoals eerder opgemerkt: een kat zoekt altijd een plekje dat ze zelf veilig/plezierig/lekker vindt. Daarom zou ik me niet al te druk maken en geen mandje aanschaffen; een oude trui, of iets dat naar jou ruikt en als dekentje kan dienen (neem het desnoods een nacht mee je bed in, zodat het jouw geur opneemt) geeft ook een gevoel van veiligheid.
Neem de trui op schoot, kitten erop en aanhalen.
Leg dan trui met kitten op de plek die je graag als slaapplek wilt, en kijk wat er gebeurt. Mogelijk moet je het de komende dagen een paar keer (per dag!) herhalen, en de kans bestaat dat het niks wordt, maar ze leren wèl!
Ze weten tenslotte ook dat ze niet op tafel mogen komen... ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kitten zal zelf wel een plekje opzoeken. Een kat kan je bijna geen opgelegde plek aansmeren. Ze gaan echt daar liggen waar ze het fijnst en veilig zijn.