Wij zijn een OR in een bedrijf met rond de 70 medewerkers. Wij hebben geen CAO, maar een zgn. bedrijfsregeling.
Een onderdeel van ons bedrijf betreft een callcenter.
Enige tijd geleden hebben de medewerkers van dat onderdeel een brief via intranet(!) ontvangen waarop het volgende werd meegedeeld:
"Collega's
In de afgelopen periode hebben we gemerkt dat de planning
niet goed is afgestemd op de drukte. In rustige tijden te veel mensen, in
drukke tijden te weinig. Dat betekent dat we op drukke tijden telefoontjes
laten lopen en op stille tijden zitten te wachten. Natuurlijk komt dat omdat
drukte zich nou eenmaal niet goed laat plannen. Maar.. we kunnen het ook anders doen.
Die andere manier zorgt er voor dat op drukke tijden de
bellers juist wel geholpen gaan worden (het is meestal druk omdat er iets aan
de hand is, een stremming, een uitval). Dat kan alleen als we de werktijden
anders gaan plannen.
Die andere manier bestaat uit de volgende maatregelen:
1. Precies plannen aan de hand van het dagpatroon
2. De niet-ingezette uren in een spaarpot
3. De spaarpot legen als het veel drukker is
4. Beschikbaar zijn om bij te springen
Ik ga op alle onderwerpen apart in.
Ik ga op alle onderwerpen apart in.
Daarnaast ga ik expliciet in op de gevolgen daarvan voor de
mensen die vaste uren en/of afspraken hebben.
…..<>
"
Verderop in de brief staat bij de uitleg van punt 4:
"… We gaan met dit systeem oefenen. Na 2 maanden gaan we
evalueren en kijken wat er aan verbeterd moet worden, dus denk alsjeblieft mee.
Samen kunnen we nou eenmaal meer en goede ideeën zijn altijd welkom! "
De brief riep veel vragen en onzekerheid op waardoor een aantal van de betreffende medewerkers hun vragen bij de OR hebben neergelegd. De eerste mail hierover hebben wij ontvangen rond 8 oktober. Op deze manier is de OR erachter gekomen dat iets dergelijks van start zou gaan. Wij zijn hierin als OR niet gekend en niet over ingelicht door de bestuurder, terwijl het volgens ons een wijziging betreft in het kader van de werktijdenregeling. Op 16 oktober hebben wij een brief naar de bestuurder gestuurd dat het hier instemming betreft in het kader van artikel 27.1.b, nl. een (voorgenomen) wijziging in het kader van de werktijdenregeling. Wij hebben verzocht om alsnog een instemmingsverzoek van bestuurder te ontvangen alvorens van start te gaan met de wijziging in het roosteren. Van de kant van de bestuurder hebben wij geen officiële reactie gehad en de wijziging met betrekking tot het roosteren is gewoon van start gegaan. Onofficieel heeft hij aangegeven dat hij vindt dat het geen wijziging betreft en dat we dat maar aan moeten tonen.
De hamvraag is nu, betreft dit instemming ja of nee?
Zo ja waarom is het instemming, zo nee waarom niet?
Ik hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Marit Stoel
Secretaris OR