Moet een OR unaniem naar buitentreden

  • AP

    In onze OR is er wel eens een meningsverschil mbt een bepaald onderwerp ,waar niet zou ik zeggen.

    Nu was ik onlangs ergens niet mee eens en dat wilde ik ook graag in het verslag laten opnemen.

    het merendeel van de OR geeft aan dat je niet overal mee eens hoeft te zijn, maar dat kan niet in het verslag

    weergegeven worden.En OR behoort zich neer te leggen met het besluit van de meerderheid, en dat moet ook

    zo naar buitengedragen worden.Daar hebben sommigen van ons moeite mee.

    graag julie reacties of dit wel of niet mag/kan

    gr

    ap

  • Leo

    Beste AP.

    In een overlegvergadering moet de OR unaniem naar buiten treden.

    De notulen hiervan kunnen alleen vermelden dat de OR met een meerderheid aan stemmen het eens is met het voorstel.

    Hiermee zeg je dus niet dat de OR het er unaniem mee eens was en is duidelijk dat er weerstand was op dit punt.

    In een OR vergadering kan dit wel.

    In de notulen hiervan mag vermeld worden met naam en toenaam wie er op tegen was en waarom.

    Wel zal er ook moeten staan wat de meerderheid besloten heeft met de onderbouwing hiervan.

    Het komt vaak voor dat de notulen van de OR vergadering binnen de OR blijven en niet openbaar gemaakt worden vanwege het vertrouwelijke karakter.

    De notulen van de overlegvergadering zijn wel openbaar en daarin moet de OR unaniem naar buiten treden.

    Het is niet anders.

    Groeten Leo.

  • Lida

    Sorry Leo het klopt niet echt helemaal wat je in je antwoord aan AP schrijft.

    Nergens ligt vast dat een OR unaniem naar buiten moet treden. Natuurlijk is het wel het beste dat je een besluit van een OR gezamenlijk, unaniem kenbaar maakt. Dat wil niet zeggen dat ook alle OR-leden achter dat besluit staan.

    Natuurlijk kan en mag in notulen namen vermeld worden. Hier zegt de wet niets over. Dit besluit je als OR onderling, hoe maken we verslagen, met of zonder namen. Het is afhankelijk van datgene wat een OR in zijn reglement heeft beschreven. De werkwijze moet n.l. wel in het reglement vermeld worden.

    Notulen openbaar schrijf je, klopt enigszins. De WOR schrijft dat een agenda openbaar moet zijn. Verslagen kunnen dit ook zijn maar de inhoud van de verslagen hoeft niet in zijn geheel openbaar te zijn. Als OR kan je besluiten (in je reglement) dat er een kort verslag van de notulen gemaakt wordt welke dan openbaar gemaakt wordt. Het kan zo zijn dat er in het volledige verslag punten staan die bij voorbeeld nog niet afgehandeld zijn en die nog in een Overlegvergadering verder behandeld moeten worden. Ook kan het zo zijn dat er iets vertrouwelijks in staat wat nog niet “naar buiten” kan. Dan is een kort verslag dus voldoende.

    Ik zou AP willen verwijzen naar artikel 14 WOR dan heeft hij/zij duidelijk inzicht.

    Lida Venema

    Adviseur Ondernemingsraden en Ambt.Secretaris

    www.or-center.nl

    lida@or-center.nl

  • Lida

    AP zie mijn reactie aan Leo.

    Als jij of een ander OR-lid in een OR-vergadering een ander standpunt hebt dan de rest dan kan je dat natuurlijk laten opnemen in jullie verslag. Het verslag moet een afspiegeling zijn van datgene wat in een vergadering wordt besproken. Dus dat mag en kan. Hoe jullie OR hiermee omgaat is iets anders, misschien zijn hier afspraken over gemaakt?

    Houd er wel rekening mee dat het voor de “buitenwacht” / Bestuurder en zelfs de OR, vaak beter is om met 1 gezicht naar buiten te treden.

    Succes,

    Lida

    Adviseur Ondernemingsraden en Ambt.Secretaris

    www.or-center.nl

    lida@or-center.nl