Legitimatieplicht JJI

  • Ed Willems

    Geachte lezer,

    Zou iemand mij in de juiste richting kunnen loodsen met het volgende vraagstuk?

    Ik ben werkzaam in een Justitiële Jeugdinrichting. Tijdens een begeleid verlof van een jongere wordt het van de begeleider verwacht dat hij (fysiek) ingrijpt indien dat nodig is, dus buiten de inrichting. Hierdoor zijn er meerdere vragen ten gehore gekomen, namelijk:

    - mag de werkgever de eis stellen dat je ingrijpt zonder dat je de mogelijkheid hebt om hulp in te roepen van collegae? (met het oog op persoonlijke veiligheid)

    - moet de werkgever voorzien in het beschikbaar stellen van een vorm van officiële legitimatie vanwege het feit dat je een gedetineerde jongere begeleidt en je bijvoorbeeld bij een politiecontrole niet kan legitimeren als een bevoegd persoon welke met de gedetineerde buiten de inrichting verblijft.

    Alvast bedankt voor de moeite!

    Met vriendelijke groet,

    Ed

  • Lida

    Duidelijke vragen Ed. Wat ik mij afvraag is, zijn de antwoorden niet te vinden in je CAO, bedrijfsreglement of iets dergelijks? Het kan toch niet zo zijn dat een begeleider niet exact weet wat zijn/haar taak en bevoegdheden zijn???

    DJI zal toch een protocol hebben???

    Met vr groet,

    Lida Venema

    Adviseur Ondernemingsraden en Ambt.Secr.

    www.or-center.nl

    lida@or-center.nl