Overbodig door een (terechte !!) organisatiewijziging

  • Marie

    Begin dit jaar heeft mijn werkgever besloten om een wijziging door te voeren op onze afdeling.

    Deze wijziging houdt in dat de administratieve ondersteuning van de verkoopafdeling ophoudt te bestaan.

    De betrokken mensen die werkzaam waren op deze afdeling zouden elders geplaatst moeten worden.

    De overgebleven medewerkers stonden niet achter deze wijziging.

    Half juni is mij medegedeeld dat mijn arbeidscontract waarschijnlijk wordt ontbonden waarbij gedacht moet worden aan een Outplacement, beeindigingsvergoeding etc.

    Nu heb ik aan onze OR gevraagd of zij bekend waren met deze organisatorische wijziging en zo ja of er dan een sociaal plan was dat bekrachtigd zou zijn door de OR.

    Ik kreeg mondeling van een van de leden te horen dat zij wel bekend waren met de wijziging maar dat zij van de directie hadden begrepen dat de mensen elders geplaatst zouden worden maar niet dat er sprake zou zijn van gedwongen ontslagen.

    Nu is mijn vraag welke informatie ik allemaal mag opvragen bij de OR wat gebruikt kan worden voor een eventuele advocaat (bepaling hoogte uitkering).

    In hoeverre is het de werkgever verwijtbaar dat mijn arbeidsovereenkomst van 16 jaar ontbonden moet worden en over welke factor praten we dan ter bepaling van de beeindigingsvergoeding ?

    Hebben jullie nog meer tips over hoe nu te handelen. Ik krijg op korte termijn een voorstel van mijn werkgever en zal dit uiteraard laten toetsen bij mijn rechtsbijstandverzekering.

    Hoe staan jullie tegenover een Outplacementtraject (als ik hiervoor kies zal mijn vergoeding minder of zelfs nihil zijn) en/of een begeleiding naar ander werk. Hebben jullie daar ervaring mee ?

  • Leo

    Beste Marie.

    Je hebt terecht een hoop vragen waarvan ik er misschien een paar kan beantwoorden.

    Ten eerste is jou ontbinding van je arbeidscontract een individuele zaak waar een OR niets mee kan en mag (ga hiervoor naar de vakbond).

    Wel is er sprake van een wijziging in de organisatie waarover de OR een adviesrecht had.

    Deze gegevens zijn door jou op te vragen en er kan geen sprake zijn van enige vorm van geheimhouding.

    Je moet dus vragen naar de adviesaanvraag met al de bijlagen (van de directie), het onderbouwde advies van de OR met alle bijlagen en eventuele voorwaarden die zij hebben gesteld wilden zij een positief advies geven.

    Dit moet allemaal schriftelijk beschikbaar zijn.

    Wel kan de directie een negatief advies van de OR genegeerd hebben.

    Het was dan aan de OR om wel of geen juridische stappen te ondernemen tegen de directie.

    Ik ga er vanuit dat ze dat niet gedaan hebben (dat is een beslissing die verregaande gevolgen heeft voor de relatie met de bestuurder).

    Als het inderdaad zo is dat er geen sprake was van gedwongen ontslagen heeft de directie een probleem met de OR omdat de directie de OR verkeerd heeft ingelicht.

    Dit kan jou eventuele advocaat wellicht goed gebruiken.

    Pas op met een outplacementregeling!

    Vraag ook schriftelijk wat de regeling inhoud en wat het outplacementbureau pressies voor je gaat doen!

    Sommige outplacementbureau's helpen je alleen maar hoe je een sollicitatiebrief zou moeten schrijven en helpen je dus niet actief aan een baan.

    Zij vangen een paar duizend euro en lachen zich rot, en jij zit met de rottigheid.

    De slotsom is vragen, vragen en vragen en alles op papier (officiële documenten dus en geen kladblaadje's zonder handtekening, datum, bedrijfslogo enz).

    Het is rot maar ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Met vriendelijke groet.

    Leo.

    Secretaris OR.

  • Leo

    Beste Marie. Je moet natuurlijk ook de verslagen van de ondernemingsraadvergaderingen en de overlegvergadringen opvragen waarin deze zaken besproken zijn. Dit zijn ook belangrijke dokumenten. Leo.

  • Leo

    PS: een outplacementregeling is in de regel onderdeel van een sociaal plan.

    Dit moet de directie met de ondernemingsraad en/of de vakbonden hebben afgesproken.

    De ondernemingsraad heeft hier instemmingsrecht op.

    is dit niet het geval geweest dan is er iets helemaal mis gegaan.

    Vraag aan de ondernemingsraad naar het sociaal plan dat ze besproken zouden moeten hebben als er door de organisatiewijziging wel gedwongen ontslagen zouden vallen.

    Groeten Leo.

    secretaris OR.