Eerdere instemming intrekken

  • Ed Willems

    Geachte lezer,

    Onlangs hadden wij een vraag/discussie over het onderwerp of een instemming van enige jaren geleden door de OR kan worden herzien. Er zijn destijds besluiten genomen waar nu door de achterban vragen/opmerkingen over worden aangemeld.

    Zou iemand mij kunnen vertellen wat hierin eventueel mogelijk is?

    Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

    Ed Willems

  • Lida

    Beste Ed,

    Een instemming intrekken is alleen mogelijk als er nu een andere uitvoering wordt gegeven aan zaken waarmee destijds is ingestemd. Dan zsm met je Bestuurder in gesprek.

    Als de achterban nu ineens met vragen komt….na enige jaren, heb ik het vermoeden dat er nieuw/ander personeel is die dat doen? Kan de OR hier geen antwoord op geven? Is er een nieuwe OR, nieuwe Bestuurder inmiddels? Het lijkt mij in eerste instantie het beste om in gesprek met de Bestuurder te gaan maar overtuig je er eerst zelf van of de destijds gegeven instemming ook daadwerkelijk uitgevoerd is/wordt zoals gegeven door de OR.

    Met vr groet,

    Lida Venema

    Adviseur Ondernemingsraden en Ambtelijk Secretaris

    www.or-center.nl

    lida@or-center.nl

  • Leo

    Beste Ed.

    Ik ben het met Linda eens dat je alleen een beroep op nietigheid te kunnen doen als de bestuurder het besluit op een anders wijze uitvoert als toentertijd in de instemingsaanvraag is opgesteld.

    Daarbuiten is nog de vraag welke voorwaarden de OR heeft gesteld aan de instemming, is hieraan volledig voldaan?

    Als er dringende redenen zijn van de achterban om het besluit te herzien rest de OR alleen dit goed onderbouwd in de overlegvergadering aan de bestuurder voor te leggen (artikel 28 of 23 WOR).

    Groeten Leo.