OR-verkiezingen

  • AS

    We zijn bezig met de voorbereidingen van de OR-verkiezingen en willen aan de hand van een fictief voorbeeld duidelijk maken hoe de zetelverdeling gaat plaatsvinden.

    Wij hanteren het lijstenstelsel en medewerkers kunnen dus maar 1 stem uitbrengen.

    Er is sprake van 2 vakbondslijsten en 6 vrije lijsten. Alleen 1 vakbondslijst heeft meerdere kandidaten (alle overige lijsten dus maar 1 kandidaat).

    Duidelijk is hoe voor de ene vakbond de zetelverdeling gaat plaatsvinden na berekening van de kiesdeler. Ook is duidelijk dat de overige lijsten die de kiesdeler behalen, ook recht hebben op een zetel. In ons reglement is ook geregeld dat kandidaten binnen een lijst op voorkeursstemmen een zetel kunnen krijgen.

    Niet duidelijk is wat gebeurt met die lijsten die de kiesdeler niet halen. Krijgen zij dan toch een zetel toebedeeld a.h.v. het aantal stemmen? Of is er al direct sprake van vacatures in de OR? Dit laatste kan ik mij niet voorstellen.

    UIt de WOR is dit niet duidelijk te lezen wat nu precies bedoeld wordt met overschotstemmen. Heeft iemand van jullie dit al aan de hand gehad en hoe is dit opgelost?

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

  • Jolanda Pluim

    Beste AS,

    Het hangt van jullie reglement af of degenen die de kiesdeler niet halen toch een plaats in de OR kunnen krijgen. Is er een kiesdrempel in jullie reglement opgenomen? Dan geldt deze kiesdrempel. Zo niet, dan kan de lijst met de meeste stemmen de restzetel krijgen.

    Hopelijk heb ik je zo voldoende kunnen helpen. Mocht je nog vragen hebben, neem gerust vrijblijvend contact met me op.

    Succes met jullie verkiezingen!

    Met vriendelijke groet,

    Jolanda Pluim

    Trainer/adviseur RMVO

    mobiel: (06) 27 17 86 98