Hallo
Ik heb een vraag over de nieuwe vakantieregeling die per 1 januari in gaat. Zoals idereen waarschijnlijk weet, moeten de wettelijke vakantiedagen binnen 1 1/2 opgemomen zijn. De bovenwettelijke blijven 5 jaar geldig.
Nu staat er bij ons in de arbeidsvoorwaarden dat we niet meer dan 10 dagen mee mogen nemen naar het volgende jaar. Alles wat daar boven valt wordt automatisch uitbetaald. We kunnen dan ook niet meer dan 10 dagen per jaar meenemen.
Als voorbeeld: wij hebben bij onze firma 28 vakantiedagen per jaar. 20 wettelijke en 8 bovenwettelijke. Stel dat ik elk jaar zorg dat de wettelijke dagen…20 in mijn geval op maak, en 8 bovenwettelijke meeneem naar het jaar daarop. Stel dat ik dat 5 jaar achtereen zou doen. Dan zou ik na 5 jaar 40 bovenwettelijke dagen gespaart hebben. Echter….wij mogen dus maar 10 dagen per jaar meenemen. Elk jaar….en niet meer. Dat zou betekenen dat ik en mijn collega`s geen gebruik kunnen maken van de regel dat we de bovenwettelijke dagen 5 jaar lang op kunnen sparen.
Nu is mijn vraag: is deze regel rechtsgeldig ondanks dat hij in onze arbeidsvoorwaarden staat? Met deze regel gaat men dus buiten de nieuwe regel om.
Ik hoop op een reactie.
MVG
Werner Voogels