werkroosters

  • marcel

    ik heb een vraag mag een werknemer

    zelf bepaalen over werk tijden per dag

    als je naar huis gaat staat de volgende dag op niet van een week

    je kent niet zelf plenne mag dat

  • Lida

    Marcel, welk soort bedrijf? Is er een CAO? Iets meer info aub.

    Normale gang van zaken is dat een werkrooster ruim op tijd bij de medewerker bekend is….dus niet bij het naar huisgaan en dan te horen/zien wat je de volgende dag moet werken. Dat kan niet.

    Roosters moeten altijd in overleg.

    Maar….iets duidelijker info en je krijgt een heel duidelijk antwoord. :)

    Groet,

    Lida Venema

    Adviseur Ondernemingsraden en Ambt.Secr.

    https://www.or-center.nl

    lida@or-center.nl

  • tamara

    ik val onder het cao verpleeghuizen.Het is nu 9 mei en weet nog niet of ik 21 mei etc moet werken.Ik vind dit schandalig,ik heb ook nog een prive leven!!MAG DIT ZOMAAR??????

  • Lida

    Tamara,

    Dit staat in je CAO:

    Artikel 5.1 Werk- en rusttijden algemeen

    1.

    Voor zover niet anders is bepaald in deze CAO kan gebruik worden gemaakt van de mogelijkheden die de Arbeidstijdenwet en het daarop gebaseerde Arbeidstijdenbesluit biedt.

    2.

    Met inachtneming van de tussen werkgever en werknemer overeengekomen arbeidsduur stelt de werkgever de werktijden vast. Daarbij dient de werkgever rekening te houden met de belangen van de werknemer, waaronder voldoende hersteltijd tijdens en na het werk.

    3.

    De werkgever meldt de vastgestelde werktijden ten minste 14 etmalen van te voren aan de werknemer. Voor kraamverzorgenden is deze termijn tenminste 10 etmalen en wordt hierbij uitgegaan van de te werken dagen in plaats van werktijden.

    4.

    In geval van bijzondere omstandigheden met een incidenteel karakter kan, na overleg tussen werkgever en werknemer:

    -

    afgeweken worden van het bepaalde in lid 3;

    Zie verder mijn antwoord eerder.

    Met vriendelijke groet,

    Lida Venema

    Adviseur Ondernemingsraden en Ambt.Secretaris

    www.or-center.nl

    lida@or-center.nl