Dagelijks bestuur

  • Annelies

    Wij zijn een or met 7 leden en normaal doen alles met zijn allen. Een tijdje terug is onze voorzitter bij de bestuurder geroepen voor vertrouwelijke informatie. Ze heeft toen de seceratesse en de vice voorzitter meegenomen en zij hebben de bestuurder aangehoord, de informatie voor zich gehouden en een reactie voorbereid en toen pas voorgelegd aan de rest van de or. Enkele leden van de or voelden zich hierdoor buitengesloten, omdat ze niet ook in vertrouwen waren genomen en daarom niet konden meedenken. Mijn vraag is mag een gedeelte van de or of het dagelijks bestuur op vertrouwelijke gegevens beslissingen (wie doet wat) nemen of reacties voorbereiden, zonder eerst de rest te informeren en is dit slim. Moet vertrouwelijke informatie niet zo vlug mogelijk gedeeld worden met de rest?(in een kleine or)

    Hoort de vice voorzitter ook bij de het dagelijks bestuur? (hierover staat niets in ons regelment)

    Annelies

  • Theodoor

    Beste Annelies,

    of het mag, dat weet ik niet; maar ik vind het niet slim en zeker niet fatsoenlijk. Men had op zijn minst de ondernemingsraadleden kunnen informeren over het feit dat de bestuurder het DB in vertrouwen iets heeft gemeld.

    Het DB kan er voor kiezen om deze vertrouwelijkheid te accepteren, te weigeren er naar te luisteren, en/of de ondernemingsraadleden vragen of zij deze vertrouwelijke informatie tot zich willen nemen.

    M.b.t. vertrouwelijkheid bestaan er ook gedragsregels voor zowel degene die de informatie wil verstrekken als voor degenen die de informatie kunnen ontvangen;

    De ontvangers moeten in ieder geval duidelijk gemaakt krijgen dat ze de mogelijkheid hebben om de ruimte te verlaten als zij niet met vertrouwelijke informatie om willen gaan of als zij de duur van de vertrouwelijkheid niet redelijk vinden.

    Persoonlijk denk ik dat het niet handig is om n.a.v. vertrouwelijke informatie een reactie namens de gehele ondernemingsraad te geven.

    De vicevoorzitter is volgens mij logischerwijs lid van het dagelijks bestuur omdat hij/zij op elk moment de voorzitter moet kunnen vervangen en dus net zo goed geinformeerd moet zijn.

    Hopelijk kun je hier wat mee.

    Theodoor

  • compatent

    Beste Annelies,

    Een bestuurder kan en mag de commissie dagelijks bestuur (cdb) tijdens een bijeenkomst vragen tot geheimhouding, echter het is van belang om dan ook tot een afspraak te komen voor hoe lang deze zwijgplicht geldt. Deze geheimhouding kan zo ver gaan dat ook de overige OR leden NOG niet worden ingelicht voordat de overeenkomende tijd is verstreken.

    In deze periode kan de cdb wat voorwerk verrichten maar mag NOOIT optreden als mini-OR. Nadat de periode van deze geheimhouding voor de OR leden is verstreken wordt zo snel mogelijk de volledige ondernemingsraad ingelicht,

    De geheimhouding van de OR leden en overige contacten staat beschreven in art 20 van de WOR.

    Uiteindelijk moet de OR gezamenlijk tot een standpuntkomen.

    Indien gewenst kan ik altijd wat dieper hierop ingeaan bij een van jullie OR vergaderingen, zie www.compatent.nl

    succes

  • Lida

    Annelies, even een aanvulling op mijn voorgangers:

    Een Bestuurder kan altijd vragen om geheimhouding. Maar…weigeren mag natuurlijk ook!

    Alleen DB-leden geheimhouding opleggen….persoonlijk heb ik daar wat moeite mee. Want je praat dan al gauw over een OR in een OR. DB gaat dan z'n eigen weg.

    Ik adviseer OR-en altijd hun reglement goed in elkaar te zetten waaronder bijvoorbeeld ook, dat geheimhouding alleen zou kunnen gelden voor een hele OR met een maximaal tijdspad. Als alle OR-leden het hier mee eens zijn natuurlijk.

    Dat geeft duidelijkheid en voorkom je tweespalk binnen een OR.

    Het argument van een Bestuurder zou wel kunnen zijn dat hij/zij minder zaken alvast bespreekt…

    Aan de andere kant kan je je ook bedenken dat al zou een DB in jouw voorbeeld geheimhouding hebben ten opzichte van de andere leden, er geen besluiten en of beslissingen genomen kunnen worden. Daar is de gehele OR voor nodig. Dus wat zou het voordeel zijn als een DB geheimhouding heeft…persoonlijk zie ik dat niet.

    Laat je als OR ook niet al te vaak geheimhouding opleggen, als er onderwerpen spelen waarvoor je toch ook je achterban wenst te raadplegen, wordt dat heel moeilijk. Vraag bij geheimhouding niet alleen tot hoelang, maar beslist ook: wie zijn er in de organisatie nog meer op de hoogte. Bij een eventueel “lek” kan dan niet alleen de vinger gewezen worden naar de OR.

    Veel verdere info: lida@or-center.nl

    Succes en groet,

    Lida Venema

    OR adviseur en Ambtelijk Secretaris

    www.OR-Center.nl

  • IRene

    HOi Lida,

    Dat lek kan ook de angst of ervaring zijn van een bestuurder, maar dan binnen de OR. Feit is dat je niet van elk OR lid kan en mag verwachten dat hij in staat is om een tijdje zijn/haar mond te houden. Ik ken situaties waarin het heel raadzaam kan zijn om in eerste instantie een kleinde delegatie (meestal het DB) formeel onder geheimhouding eerst wat te vertellen. Dit ter bescherming van de OR leden die de druk niet aankunnen van die geheimhouding. De gulden middenweg is dan de keus.

    Maar ben het in de regel met je eens dat de gehele OR onder geheimhouding ingelicht zou moeten worden.

    Hartelijke groet,

    Irene

  • Lida Venema

    Klopt Irene! :) Het is en blijft aanvoelen wat op een x-moment het beste zou kunnen zijn. OR-leden moeten volledig vertrouwen in hun DB hebben anders houdt alles op…Maar…ook DB-leden zijn OR-leden en het is de vraag of ZIJ meer “druk” kunnen hebben dan de anderen :S

    Groet, Lida

  • Leo

    Ik vind dit een raar verhaal, ook vertrouwelijke informatie zal het dagelijks bestuur moeten delen met de rest van de OR.

    En daarbij een reactie voorbereiden zonder de rest van de OR maakt het nog vreemder.

    Bij ons staat in het reglement dat de kleine commissie (lees DB) geen besluiten mag nemen die betrekking hebben op artikel 25, 27, 30 en 32 van de WOR.

    Dus ook geen reactie voorbereiden zonder de rest van de OR erbij betrokken te hebben.

    Dit verhaal is een onverstandige zet omdat er nu tweedeling in de OR ontstaat.