Budget OR en hoeveel

  • Rob

    Wij hebben nog nooit een eigen budget gehad maar wij krijgen de laatste tijd wel het gevoel dat we moeten smeken om geld voor dingen te doen. Nu zijn we voornemens om met de Bestuurder toch maar een eigen budget te vragen. Alleen nu is mijn vraag wat is een “normaal” bedrag wij hebben een or van 7 pers. Dus concreet hoeveel hebben jullie per jaar ??

  • J.B.

    Dit onderwerp heeft bij ons op dit moment ook de aandacht. De OR wil volgend jaar een eigen begroting maken en dus een eigen budget beheren. Ben nu een inventarisatie aan het maken wat normaal jaarlijks aan uitgaven doen. Waarin oa de cursussen, workshops, drukkosten en dergelijke in staan.

  • Theodoor

    Wat voor nut heeft het om een begroting te maken als je dan voor iets extra's net zo hard, of misschien nog wel harder, moet zeuren als je nu al moet doen.

    Ik heb in verschillende ondernemingsraden gezeten en met verschillende raden gewerkt. Het meest prettige werkte het met de bestuurders/OR-en die geen budget hadden maar op basis van argumenten en verantwoordelijk gedrag datgene konden doen wat ze wilden doen.

    In de OR-en waar met de bestuurder een budget was afgesproken was het altijd gedonder. Als de OR wat wilde was de eerste vraag van de bestuurder of het uit het vierkant (van het budget) kon. Zoniet.. dan moest je weer zeuren en onderhandelen. Veel belangrijke vergadertijd is opgegaan aan het geneuzel over een abonnementje hier of een themadag daar…. Pennywise poundfoolish…

    Mijn advies mag duidelijk zijn….

    Groet, Theodoor

  • Dirkd

    Beste,…

    Zie Theodoor,.. vooral ellende op de hals halen door een budjet af te spreken,…. vervolgens met een zeer ingewikkelde advies/instemming komen en vervolgens zeggen “ SORRY OR<> MAAR JE BUDJET IS OP !!” vooral doen dus !!!

    weet je zeker dat je gedonder krijgt.

    Een bestuurder die zogenaamt een budjet wil afspreken,… en een OR die zich dat “door de strot laat duwen” zijn niet de besten.

    Resumé: in de WOR staan van allemaal dingen die moeten, en waarvoor een bestuurder moet betalen…. er staat nooit in…ALS JE BUDJET OP IS MAG HET NIET MEER… dus…waarvoor een budjet ?? het ene jaar is niet het andere, en de bestuurder weet (soms) wat er gaat komen… een OR nooit !!!!(weer een illusie armer)

    Laat je niet bedotten, en laat de bestuurder het fijn zelf uitzoeken,… krijg jij ook geen pijn in je hooft….lees ondertussen ook even art 17/18-31 -25-27- en begrijp dat buiten alleen deze artikelen in de kosten gewoon voor de ondernemer zijn of ie wil of niet… en eren raming kan ie zelf wel.

    Dirk.D.

  • rob

    Ik heb met de meeste ook wel eens, maar alleen word er zo moe van om voor alles naar de Bestuurder te moeten lopen. En dan te horen oke voor deze ene keer nog, of nou liever niet zo'n cursus heb jij toch helemaal niet nodig. En als ik een budget afspreek kun je daar toch altijd in zetten dat dit niet bedoeld is om externe mensen in te huren ??

  • Dirk.D.

    Beste Rob,…

    Je gaat de fout al in door “te vragen !”

    Je meld ! als OR dat je een deskundige inhuurt… en dat dat zoveel kost..

    Je meld ! gewoon dat je dan en dan op cursus gaat met de OR… en dan mag de bestuurder hooguit het nog hebben of het nu wel ook op dinsdag moet of niet..

    De OR maakt zelf uit, of er behoefte is aan deskundigheid of aan een cursus…De WOR stelt alleen vast dat een bestuurder moet betalen . (met een max. aan het aantal cursus dagen…maar niet aan het geld !!!)

    Juist het afhankelijk opstellen van een OR maakt zo'n OR ook niet geloofwaardig..juist het gewoon duidelijk zijn (behoeft niet agressief) ..en poot stijf houden op juiste moment.. geeft meer een beeld van een OR waar rekening mee wordt gehouden.. om dat die weet waar hij het over heeft.

    Dirk.D.

  • rob

    Sorry Dirk ik snap wel wat je zegt maar wij willen niet met onze Bestuurder zo om gaan. En dit heeft niks met afhankelijkheid te maken, maar met respect naar elkaar een de organisatie. Wij zijn een bedrijf die er naar vele slechte jaren een beetje erboven op aan het krabbelen is. En dan vinden we de toon van je moet het betalen en we hebben recht op een beetje te ver gaan. Wij gaan nog steeds voor het overleg, ook al is het resultaat niet altijd zoals gewenst. Alleen willen we gewoon iets beter regels samen met de bestuurder opstellen omtrent een budget.

  • Dirk.D.

    Beste,..

    En over een jaar of vier heb je weer een andere baas,.. die het weer anders doet.

    Wat ik wil aangeven…. trap nou niet in die valkuil… er is al menig OR "op z'n … gegaan vanwege zoiets onbenulligs als een budjet

    Je hebt als OR de ruimte die de OR zich zelf wil geven…zonder nou moeilijk te doen naar een bestuurder… maar na deze weer een nieuwe.

    Ik heb (>25 jaar) ervaring, en wat mij opvalt is dat het beperken van een OR de grootste stress voor de OR leden oplevert,… en de meest vrije OR 'en… het minste geld kosten … en het meeste oplevert (ook economisch) maar het blijft jullie keuze.

    P.S. Een bestuurder zit er niet voor het personeel maar voor het geld.. (o.a. van de eigenaren)

    Groet

    Dirk.D.

  • Irene

    Een budget zou ik niet afspreken.

    Wel is het mogelijk een begroting op te stellen zodat de OR weet waar hij op letten moet en bestuurder een indicatie heeft wat hij moet reserveren voor de OR.

    In de begroting neem je op:

    - de uren voor de OR (loonkosten mag de loonadm. invullen, die hoef je immers niet te weten van je OR collega's)

    - de vijf dagen scholing (uren, accomodatiekosten, scholingskosten, GBIO aftrek, reiskosten en reistijd)

    - indien er commissies zijn met een instellingsbesluit nog drie dagen scholing extra met daarin opgenomen (zie hierboven)

    - indien van toepassing kosten ambtelijk secretaris

    - indien van toepassing en noodzakelijk voor het komende jaar vervanging van inventaris, laptop etc.

    - indien van toepassing reiskosten

    - een post representatiekosten

    Een post voor het inhuren van een extern deskundige hoef je niet op te nemen. Als dit echt noodzakelijk is en de OR heeft hiervoor goede argumenten, dan legt de OR dit neer bij bestuurder en moet dit goedvinden, mits hij steekhoudende argumenten heeft om tot een andere slotsom te komen.

    Kortom: ik denk dat het in deze tijd van krapte van een OR verwacht mag worden dat ze er even voor gaan zitten en een begroting als hierboven opstellen om zo samen met bestuurder een indicatie van de te verwachte kosten te krijgen. Dit noemen we ook wel een professionele houding en heeft niets te maken met afhankelijk zijn van………

    Een begroting is geeeeeeeeeeeeen budget.

    Succes, Irene

  • rob

    Dank je wel Irene ik denk dat jij precies verwoord zoals ik er ook tegen aan kijk.ben het deels wel met Dirk eens maar wij willen niet zo met onze Bestuurder omgaan. En klopt hij zit er voor het geld maar wij zijn al 300 jaar een familie bedrijf en zeker de laatste 10 jaar heeft de familie geen cent uit de onderneming gehaald, waarom omdat ze het belangrijker vinden dat ons bedrijf blijft voortbestaan. En zeker in deze tijden waar heel veel collega bedrijven omvallen en wij nog steeds wints maken denk ik dat je mee moet denken met het bedrijf en niet het uiterste moet willen vragen. Maar dank jullie wel voor jullie advies.