wat is een vakbond?

  • Annelies

    Voor onze verkiezingen is een kandidaat aangemeld via de KNGF. Uit hun site blijkt dat zij een belangenvereniging zijn voor fysiotherapeuten. Maar wat ik wil weten is of dit een vakbond is in de juridische zin van het woord. M.a.w. is dit een organisatie die überhaupt kandidaten voor de OR mag voordragen?

    groet,

    Annelies

  • Dick de Jong

    Hoi Annelies

    Kijk in julllie CAO, wie de overlegpartners zijn. Als ze daar niet bij staan moet je ze als een ‘vrije’ lijst behandelen. Dus moeten ze dan een aantal handtekeningen van niet-bond leden verzamelen.

    Veel succes,

    Dick de Jong

    OR Presikhaaf Bedrijven, Arnhem

  • Dirk.D.

    Beste,..

    Een vakbond is een vereniging welke tot doel heeft de belangen van werknemers op arbeidsvoorwaardelijk vlak de behartigen,..(en ook doen sommige bonden ZZP'ers)

    Deze “bond” is formeel dus geen vakbond …in de zin “dat zij de arbeidsvoorwaardelijke factor alleen willen behartigen” (het is wel een vereniging)

    zie hier hun “missie”

    Missie van het KNGF

    Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie heeft als doel om de voorwaarden te scheppen waardoor fysiotherapeutische zorg van goede kwaliteit gerealiseerd wordt, die toegankelijk is voor de gehele Nederlandse bevolking, met erkenning van de professionele deskundigheid van de fysiotherapeut.

    De organisatie

    Eén organisatie voor alle Nederlandse fysiotherapeuten. In regio's onderverdeeld en met een vooruitstrevend kwaliteitsprogramma maakt het KNGF zich sterk voor ongeveer 20.000 leden.

    Het hart van het KNGF klopt in de regio's. Daar voeren we het kwaliteitsbeleid uit en bouwen we aan het IOF (Intercollegiaal Overleg Fysiotherapie). Ook overlegstructuren komen daar van de grond, bijvoorbeeld met zorgaanbieders, instellingen, zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties.

    Het is dus een “beroeps” vereniging (nix mis mee,… juist heel erg goed) MAAR geen vakbond…in de zin dat zij ook CAO's af mogen/kunnen afsluiten..

    Derhalve (formeel) kunnen zij niet, als een vakbond, een van hun leden “verplicht” op de verkiezingslijst laten plaatsen…(maar waarom gaat deze candidaat niet individueel)

    Groet

    Dirk.D.

  • Irene O

    —— als aanvulling op Dirk,

    Laat de kandidaat zich aanmelden via de zgn. vrije lijsten. Op die manier moet de kandidataat handtekeningen verzamelen en kan kanidaat meteen zijn gezicht laten zien bij de kiezers. Eigenlijk een veel betere optie dan die van de kandidaatstelling van een vakbondslid. In mijn opinie zouden ook deze nog handtekeningen moeten willen verzamelen.

    groet, Irene

  • Dirk.D.

    Beste Irene,…

    “Formeel” worden vakbonds leden candidaat gesteld in een “vakbondsvergadering” en voor deze bond op “volgorde” ingedient …. dus de achterban van deze leden….zijn dus de leden van de (plaatselijke) vakbond… en…..betekend dat zij zich “formeel” niet zelf candidaat stellen MAAR, worden voorgedragen door hun mede vakbondsleden..

    Handtekeningen zou dus betekenen…. dat deze leden (candidaten) dubbel moeten bewijzen dat zij een “achterban” hebben…

    Foei Irene,… ik dacht dat jij dat wist…

    (P.S. de meeste candidaten voor de vakbond hoeven maar een kik te geven en zitten in een OR,… echter dat is het zelfde als de “overwelgende” toestroom van nieuwe OR leden (43% houd nooit verkiezing … teweinig candidaten))

    Groet

    Dirk.D.

  • Annelies

    Bedankt voor jullie reacties.

    De betreffende persoon heeft inmiddels een handtekeningenlijst ingeleverd om zijn kandidatuur zeker te stellen, dus dat is afgehandeld. Ik heb echter wel een vervolgvraag:

    Toen ik na jullie tips e.e.a. nakeek in ons CAO-boekje zag ik dat de KNGF in de CAO-onderhandelingen wordt vertegenwoordigd door de FBZ (Federatie Beroepsorganisaties in de Zorg). Betekent dat dat OR kandidaten ook via de FBZ moeten worden voorgedragen?

    groet,

    Annelies

  • Dirk.D.

    Beste,..

    Juist !!!

    Dirk.D.

  • Jan

    Veel mensen weten niet wat een vakbond voor je kan betekenen.

    Zonde want samen sta je sterker dan als individu.

    Waarom zou je vakbond lid worden?

    Ze helpen je bij massa ontslagen, spreken werkgevers toe namens het collectief en dus kan de werkgever niet boos worden op jou alleen.

    Maar daarnaast helpt de vakbond je ook met rechtsbijstand en diensten als belastingaangifte.

  • johan

    hoi ik heet piet

  • wim

    Inderdaad, zo mag dat, en een vakbondslid heeft het alleen iets makkelijker met kandidaatstelling, aan de andere kant, de vrije lijst gaat mensen af voor handtekeningen en maakt zich dan bekend.

    Bij de verkiezingen is in principe iedereen weer gelijk, je moet altijd gekozen worden. Ook bij herverkiezingen moet iedereen weer handtekeningen ophalen cq via vakbond zich laten kandideren.