Bonus

• Andre

Een directie merkt dat er nogal wat ziekmeldingen zijn en de laatste tijd heel wat mensen het bedrijf hebben verlaten.

Zonder in overleg te gaan met de OR heeft de directie besloten het personeel een brief te sturen met daar in de boodschap dat wie vanaf Januari tot en met Juni gewerkt heeft zonder zich ziek te melden en geen officiele waarschuwingen te hebben gehad een bonus van 500 euro bruto zal ontvangen.

De OR was zeer verbaasd en eiste dat deze brief terug getrokken werdt, de OR werdt meegedeeld dat de brieven al weg waren en men niet van plan is om dit in te trekken.

Nu is mijn vraag, kan een werkgever zoiets doen?

Ik werk voor een bedrijf wat instaat voor de veiligheid, maar als ik ziek ben en toch ga werken dan ontstaat er in feite een onveilige situatie.

Groet,

A. Trapman

• riek

Hoi,

Volgens mij is hier sprake van een ( nieuw) beloningssysteem en is derhalve inztemmingsplichtig.

Gr Riek

• Rob

Andere vraag waar zijn de bonden in deze, onze bestuurder heeft dit 2 jaar geleden ook willen doen en kreeg meteen de bonden tegenoverzich. Want je kan het ook als straffen zien van iemand die chronisch ziek is.

• Janet

direct de bonden inlichten en als OR officieel per brief laten weten aan de bestuurder dat dit niet zonder meer kan en dat je hier niet mee akkoord kan gaan. Laat dit ook aan de medewerkers weten. Dan voelen zij zich ook gesteund. De vakbonden kunnen dan met jullie in overleg wat je verder gaat ondernemen.

• andre

Hoi Rob en anderen, bedankt voor de reactie's.

We zijn geen lid van een vakbond en we hebben ook geen eigen CAO, ik werk voor een brandwachten firma, en deze branch heeft geen CAO.

We hebben wel een bedrijfsovereenkomst die mede mogelijk gemaakt is door de OR.

In deze overeenkomst staat verder niks over dergelijke beloningen en de werkgever zal zoiets dan ook bezien als een éénmalige actie.

Het is inderdaad zo dat de chronisch zieke werkgever nog meer gestraft wordt.

Ook iemand die al vele jaren bij de company werkt en nog nooit ziek geworden is en een keertje ziek is wordt gedupeerd.

Ik vraag mijn eigen ook af dat als je één dag ziek bent of dit ten koste gaat van de bonus.

Ik heb deze vraag voorgesteld aan de regio manager en deze antwoorde met JA.

Vreemd, want de eerste ziekte dag gaat altijd tenkoste van een eigen rekeningdag, tijd voor tijd dag, snipperdag of een vakantie dag, dus deze dag betaal je al zelf.

Als iemand nog meer reactie's heeft hoor ik het heel graag,

Mijjn motto is; Samen staan we sterk!

Andre

• Evelien Wery

Beste allemaal,

Wij hebben sinds 1 januar 2005 een bonus-malusregeling bij niet ziek zijn.

De OR heeft hiermee ingestemd. Het betreft een bonus van 20 euro als je eerste kwartaal niet ziek bent geweest, 30 euro bij een halfjaar, 40 euro bij driekwart jaar en 50 euro bij een jaar. Ben je dus een jaar niet ziek geweest heb je extra bonus van 130 euro.

Ook binnen onze OR is het punt straffen bij ziek zijn aan de orde geweest. Maar de bonus moet worden gezien als een beloning voor het extra werk dat iemand moet doen als iemand anders van je afdeling zich ziek meldt. Tot op heden horen wij hier eigenlijk vanaf de werkvloer geen klachten over. De verzuimcijfers zijn sinds de invoering van de bonusmalusregeling iets naar beneden gegaan. Bljift natuurljk altijd nog de vraag of de daling van de verzuimcijfers aan de bonusmalusregeling ligt of aan iets anders.

Wij zijn overigens een instelling in de zorg (verpleeg en verzorgingshuizen).

Dit wilde ik jullie nav de gestelde vraag meegeven.

De vakbonden zijn overigens niet door de OR mbt dit onderwerp benaderd.

• rob

Opzich ook niks mis mee zoals jij de regeling bij jullie beschrijft. Alleen bij ons hebben wij een aantal fanatiek vakbondsmensen zitten en die hebben dit toen dit begon te spelen meteen door gegeven aan de vakbonden. En deze sprongen er meteen boven op er werd helemaal niet meer aan ons ( de OR ) gevraagd wat wij er van vonden. Maar het was wel een rede voor de Directie om het plan NIEt door te zetten.

• Janet

Het is volgens mij ook een slechte regeling. Iemand blijft toch niet expres thuis? Als je ziek bent en daardoor niet kan werken is dat altijd vervelend voor jezelf en voor je collega's. Dan hoef je volgens mij niet extra gestraft te worden met een korting. Ik zou hier fel op tegen zijn.

• rob

Buiten dat wij hebben gewoon het beleid aangescherpt en alle leidingevende een cursus laten volgen en ons ziekteverzuim is drastich gedaalt van 7,4 naar 1,8%. En hebben we gesprekken met de veelverzuimers gehad. En bij ons is de slogan ook Ziek zijn overkomt je, Verzuim is een keuze.

Groetjes

Rob

• willem

Wij hebben al enkele jaren een bonus regeling ziekte verzuim:

Wij hebben geen CAO.

Samengevat:

Niet ziek = 273 euro bonus per jaar.

Per ziekte melding 91 euro eraf. (uitzondering bedrijfsongeval en andere ongevallen in overleg met chef etc.)

Eerste ziektedag wordt wel gewoon doorbetaald.

dus 3 keer ziek is geen bonus.

Daarna is elke ziekmelding 12,5% mindering op de 13e maand.

Dus bijna 3 daglonen boete per ziekmelding!

Maximaal is 50% van de 13e maand.

Resultaat na 4 jaar:

Ziekteverzuim gedaald van 8% naar onder 2%

Maandagmorgen ziekteverzuim vrijwel verdwenen.

Geen enkele maal korting op 13e maand geweest (120 werknemers)

Wel enkele malen boete geschrapt in overleg met chef + personeelszaken.

In het begin kwamen er natuurlijk veel protesten, mensen zouden dan doodziek naar hun werk komen etc.

Ik schat dat de gemiddelde werknemer er 200 euro per jaar op vooruit gaat en dat er vrijwel niemand op achteruitgaat, dus geen klachten.

En natuurlijk is de werkgever ook zeer tevreden.