art 25

• Appie

Hen, en anderen.

De adviesaanvraag word gevraagd over

C beindiging van werkzaamheden

D. belangrijke inkrimping van werkzaamheden.

E .belangijke wijziging van de bevoegdheden etc

Ik ben nog niet erg thuis in de WOR maar er is veel kennis op deze site waar ik veel aan heb.

• Hen

Beetje dom van me misschien: ik lees van onderen naar boven, ofwel zie deze nu pas.

Snap ik toch niet helemaal: bedoel je nu dat je wel als OR een adviesaanvraag hebt ontvangen van de bestuurder? En dat dit de punten zijn die ook letterlijk worden genoemd in de adviesaanvraag?

• Appie

Ja dat klopt.

Doch er word over de punten C,D,E, word niets concreets geschreven.

Het is allemaal gissen wat voor werkzaamheden er mogelijk verdwijnen etc en wat voor gevolgen dat heeft Er zijn enkele afd die gaan inkrimpen ,(Intern overplaatsen) en een groep moet gedetacheerd worden.

Wijziging in de bevoegdheden ,Is dat er voor ± 9 mnd terug en manager is benoemd tot directeur ,deze word nu opnieuw manager ook daar omtrent is geen duidelijkheid gegeven .

Persoonlijk is deze materie voor mij .en vele mede OR leden (nog) erg moeilijk.

Als wij niet de juiste vragen stellen blijft er veel onduidelijk en kan dit mogelijk vervelende consequenties voor het personeel hebben?

• Dick

Hoi Appie,

Verandering, inkrimping van werk en verandering van bevoegdhedenzijn adviesplichtig. Wel zou ik vooral kijken wat er met medewerkers gaat gebeuren. Dus: wat is de veranderingen voor de medewerkers en hoe wordt dat door de organisatie opgevangen.

succes

Dick de Jong

Vice-voorzitter OR

Presikhaaf Bedrijven

Arnhem

• Hen

Ja, dat kan consequenties hebben.

Als je als OR en als medewerkers het gevoel hebt, dat je erop kunt vertrouwen dat de directie het beste met jullie voorheeft, kun je de gok nemen het alles zelf te doen. Maar dat is een hele grote gok, is mijn mening.

Er zijn wettelijke en CAO-regelingen die moeten worden nageleefd. Er is eens een onderzoek gedaan waaruit naar voren kwam, dat medewerkers het belangrijk vinden dat er procedureel rechtvaardig wordt gehandeld. Elke organisatieverandering heeft consequenties. Soms positieve, vaak negatieve. En … vaak levert een verandering niet eens op wat deze beoogde. Dat is nogal eens het geval als er veranderd wordt om het veranderen. Als er niet eerst een goede analyse wordt gemaakt van het eigenlijke probleem, de reden waarom er iets veranderd moet gaan worden. Waar moet de wijziging een antwoord op geven. Ofwel: is het probleem wel helder waar het om draait?

Er speelt veel mee bij zo'n verandering. Geen OR is hetzelfde. Als een OR om welke reden ook, niet zo thuis is in wet- en regelgeving, in vaardigheden, is dat op zich niet erg: als de instelling van de leden er maar is om te willen (bij)leren. Dat kan d.m.v. scholing, en d.m.v. het inhuren van externe deskundigen. De OR heeft daar recht op!

Is er een reden om geen gebruik te maken van scholing (een dagdeel kan ook), of het recht op een adviseur?

• Janet

Mijn advies zou ook zijn om een adviseur te nemen. Die zijn vaak op korte termijn te krijgen en kunnen goede adviezen geven. Verder werkt mijn OR bij reorganisaties altijd volgens de volgende vragen:

1. is er een noodzaak tot reorganisatie

2. is het voorstel voldoende doordacht

3. zijn de medewerkers voldoende betrokken geweest erbij

4. welke gevolgen heeft het voor het aantal arbeidsplaatsen

5. worden alle medewerkers geplaatst

6. verandert de inhoud van functies

7. zijn de meeste medewerkers hiermee akkoord gegaan

8. hoe pakt het uitgangspunt van “geen gedwongen ontslagen” uit

9. heeft het tot gevolg dat er boventalligheid ontstaat

als de OR vidnt dat er voldoende antwoord is gekomen op deze vragen en dat er voldoende draagvlak is gaat de OR in principe akkoord. Maar als je zoveel twijfels hebt als ik jouw vragen lees, dan moet je dat niet als OR alleen proberen te regelen. Maar blijf vooral vragen stellen. Krijg je daar antwoord op en je denkt naderhand dat dat niet voldoende antwoord is, vraag dan verder. Net zolang tot je het gevoel hebt dat het goed zit. Soms is er over delen niet goed nagedacht door de directie. Dus vragen stellen is altijd goed. En maar door blijven gaan.

• Hen

Ik sluit me hierbij graag aan.

Aanvullend schiet me dan nog te binnen:

alsmaar vragen stellen kan ook leiden tot een reactie van de directie: ze stellen alleen maar vragen en komen niet met eigen ideeen.

Om die reden: kijk of een themamiddag/-ochtend met een trainer mogelijk is, of dat een externe adviseur erbij betrokken kan worden, om de OR de vaardigheid bij te brengen/of erin te trainen, om ook standpunten, eigen inbreng van de OR te leren formuleren. Dan laat je als OR zien wat je ook waard kunt zijn.

Succes. En … hou je ons op de hoogte van het vervolg?