andere inschaling

• riek

Hallo,

Binnen onze organisatie is een aparte b.v ingericht om risico te spreiden. Binnen deze b.v is nu een vacature voor een P en O adviseur. De inschaling in de moeder organisatie zou plaatsvinden in een FWG schaal 60. In de b.v wordt dezelfde vacature aangeboden tegen FWG schaal 55. Mag dit ??

En wat zou de OR van deze bv, en wat zou de GOR ( groepsondernemingsraad) kunnen doen ??

B.v.b. dank

Riek

• John de Wijze

Beide kunnen niets doen. Het aangaan van een verbintenis berust op een persoonlijke instemmming tussen werkgever en werknemer. In primaire arbeidsvoorwaarden hebben medezeggenschappers geen instemming ( niet in de “moeder” organisatie nog in de sateliet organisatie . Zij kunnen er slechts op toezien dat er een gelijke behandeling is. Echter zo u aangeeft, betreft het een andere BV. En kan dus niet zonder meer worden gezegd “gelijke monnikken - gelijke kappen” De monnikken zijn niet gelijk-dus de kappen ook niet.

• Ronald

Ik vraag me af of er een CAO van toepassing is, en zo ja, of dat dan ook 2 verschillende CAO's zijn. Als het onder dezelfde CAO valt, dan zou m.i. toch minstens de functie-omschrijving anders moeten zijn…

Groeten,

Ronald.

• John de Wijze

Ronald………2 verschillende CAO's binnen een bedrijf is tegenwoordig beslist geen uitzondering. De vraag heeft een OR iets te zeggen over de wijze van inschaling.

Nee.. is het eerste antwoord omdat het een persoonlijke overeenkomst is. Ja.. als het gaat om fundamentele systimatiek op de wijze van inschaling en de benodigde competenties welke bij een inschaling behoren. (art 27 lid1c)

Als ik als ondernemingsraad denk, dan claim ik dat er instemmingsrecht is en dat deze verschillen niet kunnen.

Als ik als P en O 'er denk dan zeg ik, daar heb je als OR niets mee te maken er is een overeenkomst tussen twee partijen die zonder goedkeuring van wie.. of welke instantie dan ook tot stand komt. En omdat het een uitzondering lijkt……voor een bepaalde functie.

In extremen zal de uitkomst door de rechter worden bepaald. Ik denk dat een OR het hier niet op zal laten aankomen. En zal de P en O gedachten doorgaan.

• riek

Hallo,

Bedankt voor jullie reactie. Er is sprake van een zelfde CAO in dit geval thuiszorg. De WOR zegt dacht ik iets over het gelijkheidsbeginsel en dat een OR her toezicht op zou moeten houden. Er is toch sprake van een gelijke functie, maar geen gelijke waardering ?? Kan dit dan zomaar ??

gr Riek

• Sybern

Beste Riek, ik met het dhr. De Wijze eens dat de OR geen bemoeienis heeft met afspraken over beloning. Daarbij vraag ik me af of er sprake is van gelijkwaardige functies en wie beoordeelt dit.

Daarnaast zou je mogen verwachten dat iemand die op deze functie solliciteert zelf bijzonder goed in staat is om in deze zijn/haar eigen bonen te doppen. Daarmee wil ik uiteraard niet zeggen dat het niet goed is dat de medezeggenschap een vinger aan de pols houdt. Wellicht dat ervaring een rol speelt of misschien zelfs wel functiedifferentiatie.

Groet, Sybern

• Dirk.D.

Beste,

Een OR heeft inderdaad hier geen bevoegdheden, anders dan het bewaken van de CAO, en de procedure tot het komen tot een funktie weging (FUWA).

Als de funktie is gewogen volgens de inhoud van de funktie en de uitkomst is deze schaal, dan zou dit alleen kunnen betekenen dat er “zwaarte verschil” in de naam zit, dus de zelfde naam voor inhoudelijk verschillende funkties…

Op grond van de WOR kan een OR (informatie recht) vragen hoe men aan de punten telling van deze funktie komt en wat het verschil is met de andere funktie met de zelfde naam….

Ook een OR moet het gelijkheids beginsel bewaken, en zorgen dat er geen verschil in beloningen komt voor het zelfde (inhoudelijke) werk, en ook een opdracht voor een OR is het bewaken van het volgen van andere afspraken (CAO b.v.) omdat veel andere bedrijfs eigen regelingen ook de instemming hebben gekregen van een (vorige) OR…

Dus mag het ?? waarschijnlijk wel, ALS de weging correct is uitgevoerd.

Dirk.D.

• Ronald

Beste Sybern,

maar wat als zou blijken dat werkgever niet conform (oké, stelselmatig dan…, maar ook individueel vind ik het interessant…) de CAO uitbetaald??

Constateren en vervolgens niks kunnen doen? In zo'n geval volget de werkgever de (afgesproeken) CAO dus niet goed…..Geen taak OR?

Sterker nog…laatst las ik een artikel waarin een OR (ik geloof dat het verzorgingstehuizen in Utrecht betrof) vragen had over de eindejaarsuitkering m.b.t. partimers en ‘overwerkers’ of zo….Werkgever handelde geheel volgens de CAO, maar bij navraag heeft de OR (in dit geval via de Commissie Gelijke Behandeling) toch haar gelijk gekregen….

De CAO bleek op dat punt nl. in strijd met de Gelijke Behandeling….

Dus zelfs een CAO is soms niet ‘heilig’…

Groetjes,

Ronald.