wijziging arb voorwaarden

• Appie

Een bv van ons bedrijf gaat de arbeidsvoorwaarden aanpassen

Zo zijn er voorstellen om van de nu geldende cao voor de medewerkers

aan te passen.De nieuwe werknemers die in deze bv komen krijgen dus iets

slechtere arbeidsvoorwaarden. De zittende werknemers krijgen nu iets betere voorwaarden aangeboden.Dit om in deze medewerkers in te laten stemmen met deze wijziging.Onze OR heeft ook de zeggenschap over deze bv.Waar ,moeten als OR precies op letten.

• Hen

Is deze CAO dan niet met vakbonden afgesproken?

Als dit zo is en de OR zeggenschap heeft, dan zijn er wel punten waar op gelet moet worden.

Maar: als de vakbonden hier afspraken hebben gemaakt, zou ik eerst contact opnemen met die bonden. Het is al eens eerder voorgekomen dat een OR zich met dergelijke zaken bemoeide, en vervolgens de vakbond die hier formeel alleen zeggenschap over heeft, het OR-besluit terug liet draaien. Dan is alles voor niets geweest. Daarbij: vakbonden hebben specifieke deskundigheid in huis voor dit soort zaken. Het lijkt me so wie so raadzaam - tenzij de OR zelf heel deskundig is in onderhandelen en ook van branche-afspraken op de hoogte is om een goede vergelijking te kunnen maken - om hier externe deskundigheid bij te halen, ook als het puur een OR-aangelegenheid zou zijn.

• Gertie Voskamp

Heb je het WOR boek al ingekeken pagenia 138 artikel 27. Hierin staat wat Hen ook in het kort heeft aangegeven.

• Appie

Voor zover mij bekent is hierover niets met de vakbonden afgesproken?

Het betreft hier medewerkers in onze personele bv.

Dit zijn medewerkers die worden aangesteld om ambtenaren te vervangen

bij natuurliijk verloop .Onze directie wil liefst geen ambtenaren meer aannemen vandaar deze bv.Deze bv volgt de cao voor het niet ambtelijke personeel.

Nu wil de directie deels deze cao aanpassen met een andere cao, mogelijk die van ambtenaren?

doch de reacties die ik van jullie heb ontvangen dat kan ik wat mee bedankt

• Dirk.D.

Beste,

Het vantoepassing zijn van een CAO, wordt anders dan bij een “bedrijfs eigen CAO”

mede bepaald door de Minister (algemeen verbindend verklaren) het overstappen naar een andere (goekopere) CAO is alleen mogelijk met de uitdrukkelijke toestemming van de “contrakt partners” (b.v. vakbonden werkgevers verenigingen)

Dit is dus over het algemeen een iets moeilijker materie, mijn advies is dan ook, neem contact op met de Amtenaren bonden, deze kunnen mede bepalen of het kan ja/nee. (bedenk het zijn contracten, en meestal kun je ze niet eenzijdig veranderen)—– thuiszorg misschien ?

Dirk.D.

• Henk K

Als jullie zijn vervreemd, verzelfstandigd of gefusieerd met een ander bedrijf loopt de bestaande CAO door tot eind datum.

Er moet ergens met sociale partners afspraken gemaakt zijn welke (nog lopende of nieuwe) CAO in een nieuwe situatie van kracht is.

Dat kan jullie CAO zijn of die van de nieuwe werkgever of een totaal nieuwe CAO.

Werknemers die nieuw in dienst komen hebben dan te maken met de CAO die dan van toepassing is.

Ik ken ook een situatie waarbij een bedrijf falliet ging.

Deze is opgekocht en de meeste oudwerknemers konden solliciteren bij de nieuwe werkgever. Zij kregen allemaal te maken met een nieuwe situatie. Zelfde CAO maar wel minder salaris.

Groet

Henk K