uitnodiging van OR bestuur

• kees

Goeden dag mensen van het prikpagina

ik heb mij beshikbaar gesteld voor een positie in de OR

ik wil mij inzetten voor de belangen van mijn collega's

nu ben ik uitgenodigd door het OR bestuur

voor het promoten van mijn kanditatuur voor de OR

ik wil goed beslagen te eis komen

wie kan mij helpen met goede Tips voor mij

alvast mijn dank en de beste wensen voor 2007

groet Kees Bommel

• Lida Venema

Ten eerste zal je toch zelf goed weten waarom je je beschikbaar stelt voor de OR?

Wat zijn je beweegredenen? Dat moet je duidelijk zijn en dan kan je dat ook verwoorden.

Verder zou je kunnen vragen met welke onderwerpen de OR zich de laatste tijd heeft beziggehouden, tegen welke problemen ze aangelopen zijn, hoe zaken opgelost etc etc.

Wat doet de OR aan begeleiding c.q. opleiding van nieuwe kandidaten?

Wat verwacht de OR van nieuwe kandidaten?

Ik denk sprekstof genoeg toch?

Succes met je kandidatuur en een gezellige jaarwisseling gewenst en wie weet begint 2007 straks voor je in medezeggenschapsland!

Groet, LIda

• Hen

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar … ik snap het niet helemaal: je moet je kandidatuur promoten bij het OR-bestuur?

(Iedere medewerker kan zich nl. kandidaat stellen (de enige uitzondering kan volgens mij zijn dat je nog niet lang genoeg bij een organisatie werkt) en de enige promotie hiervoor kan m.i. bij de andere medewerkers zijn, zodat ze op je gaan stemmen. Het “bestuur” kan je hooguit vertellen wat zij zoal gedaan hebben.)

Ben wel even benieuwd. Zeker als er een alternatieve vorm voor een OR is geregeld :)

• Ferry

Hmmm, dit kan natuurlijk het geval zijn bij tussentijdse vacatures terwijl er geen “extra” kandidaten zijn (wel op de lijst, maar niet gekozen). Ik kan me in dat specifieke geval voorstellen dat een DB of de gehele OR eerst met iemand wil praten voordat hij/zij deelneemt aan een OR. Daarnaast kan het nooit kwaad om eens te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt, zeker als je als DB/OR iemand wilt helpen met zijn/haar kandidatuur.

• Henk K

OR verkiezingen en tussentijdse verkiezingen zijn geregeld in een OR reglement.

Als er sprake is van een vacature met 1 of meer kandidaten, dan moet er gekozen worden door medewerk(st)ers. Is er maar 1 kandidaat, dan is hij/zij automatisch gekozen.

Looptijd van de zittende OR is dan eveneens toepassing op het nieuwe frisse OR lid.

Het dagelijks OR bestuur kan best een gesprekje aangaan. Het gesprek kan hooguit over faciliteiten kunnen gaan, zoals middelen voor campagne voeren, aantal handtekeningen voor en vrijelijst, opleiding behoefte, of zoiets.

Persoonlijk als kandidaat was ik al veel eerder gaan buurten bij het OR bestuur over o.a. wat OR werk inhoud.

Bedenk als OR kandidaat dat OR lidmaatschap vrijwillig is en absoluut niet vrijblijvend.

Grt

Henk K

• Jeroen

Hoi Kees,

Een paar dagen geleden ben ik op weg geholpen op de Prikpagina.

Lees: Nieuw in de OR eens.

Inmiddels heb ik een berg bronnen waarmee ik beslagen ten ijs kan gaan.

Wellicht heb jij er ook iets aan.

Ik zie een promotie dat jij aangeeft waarom je in de OR wilt gaan. Je kunt onmogelijk alles weten. Asl het goed is en je wordt gekozen krijg je een mentor die je kan begeleiden. Vraag maar eens na binnen de OR. Voorlopig kun je een hoop info vinden via de volgende links:

www.or.nl

www.ornet.nl

http://www.or-online.nl/

http://www.or-online.nl/naslag/wettenenregels/1.0/

http://www.or.nl/entree/wenrteksten/wor.html#0

Succes met je promotie!

Jeroen