vertrouwens persoon

• Appie

Bij ons zijn de vertrouwenspersonen HRM medewerkers.

Soms zoals nu zie ik opnieuw in ons personeelsblad dat er een nieuwe interne vertrouwenspersoon is aangesteld.Op welke wijze dit plaats vind en door wie deze personen worden benaderd is vor mij onduidelijk

Ik vraag mij af hoe vetrouwens personen bij andere bedrijven worden aangesteld

en door die worden benaderd of zij deze taak op zich willen nemen.

Wie

• Janet

Bij ons gebeurt dat via een oproep in het personeelsblad. Er wordt uitgelegd wat het werk inhoudt en gevraagd of mensen daar belangstelling voor hebben. Gevolg is dat er geen mensen van HRM in zitten. Bovendien heeft de OR recht op een (geanonimiseerd) jaarverslag van de vertrouwenspersonen. Het heeft bij ons even geduurd voordat dit doordrong, maar er is nu een jaarlijks overleg waarin uitgelegd wordt wat de werkzaamheden waren en welke opmerkingen het meest binnen kwamen. Goed voor een OR om te weten. Het lijkt mij goed dat je vraagt aan de directeur hoe deze mensen geworven worden en welke eisen gesteld worden aan de mensen die zich beschikbaar stellen.

• Dirk.D.

Beste,

Een “vertrouwens persoon” in een “regeling” wordt met “instemming” (procedure_art 27 WOR) bepaald.. is een regeling op het gebied van personeel…..

Elk ander “vertrouwens persoon” benoemd door de bestuurder e.d. is formeel geen vertrouwens persoon voor het personeel ..!

Een vertrouwens persoon is niets meer of minder dan een door beider partijen “vertrouwd” persoon…

Een personeels regeling op dit gebied zonder instemming van de OR is “NIETIG” binnen dertig dagen "nietigheid in roepen en met de bestuurder een procedure afspreken waar bij deze personen niet worden benoemd, anders dan met instemmin van de OR….

Zo is het bij ons geregeld.

Groet

Dirk.D.

• Appie

Dirk,

Over het benoemen van een vertrouwenspersoon is niets geregeld,en op de wijze waarop een vertrouwenspersoon word aangesteld is al jaren gaande.

Is het dan alsnog mogelijk om een dergelijke wijze van werven nietig te verklaren?

want er is nooit iets afgesproken.

gaarne je reactie

• Janet

Juist als er niets geregeld is moet je niet meteen proberen nietig te verklaren. Dat levert alleen maar irritatie op. Je moet er achter komen hoe tot deze benoeming gekomen is en wat de specifieke competenties van deze mensen zijn waardoor ze gekozen zijn. Als daar geen duidelijk antwoord op komt kan je hier op door gaan met de bestuurder. En proberen samen een regeling af te spreken. Je kan dit niet afdwingen. Wel kan je afdwingen dat je jaarlijks het verslag krijgt.

• Hen

Heb je hier iets aan:

http://vertrouwenspersoon.bestelinks.nl/

?

Succes.

• Sybern

Ben het deels met Janet eens. Wellicht dat de organisatie, net als de ondernemingsraad, niet weet dat het een instemmingsstuk is. Ga in overleg hoe dit op te lossen en geef aan dat bij een volgende keer de OR een instemmingsaanvraag verwacht. Overigens zijn er ondernemingsraden die zelf met een kandidaat op de proppen komen.

Groet,

Sybern