Nieuw contract en werknemer uit dienst

• Klaas

Hallo,

Wij lopen binnen onze organisatie tegen het volgende aan. Medewerkers met een tijdelijk contract krijgen een andere functie aangeboden (andere schaal). Onze werkgever meldt deze medewerkers uit dienst bij PGGM (pensioen) en het UWV. De datum uit dienst is 31-12-2006 de datum in dienst voor het nieuwe contract is 01-01-2007. Er wordt dan gesteld dat een medewerker uit dienst is, en geen arbeids verleden heeft opgebouwd. (medewerker krijg ook ander medewerkersnummer)

Naar onze mening is dit totaal onjuist maar dit kunnen wij niet wettelijk onderbouwen. Is er iemand die ons hier in kan helpen?

Ps. wij vallen onder de CAO thuiszorg

Groet

Klaas

• Ferry

Klaas,

bij ons gaat dit op eenzelfde manier (en ook bij PGGM): bij wijziging van arbeidsoverkomst, dus uren/functie/etc., volgt beëindiging van het oude dienstverband en wordt een nieuwe overeenkomst opgesteld (met een nieuw nummer etc.) en de medewerker wordt opnieuw aangemeld bij PGGM. Van onze salarisadministratie én van PGGM heb ik begrepen dat er geen breuk is in pensioenopbouw.

Ik kon helaas niet begrijpen wat je precies onjuist vond, maar volgens mij is dit een gebruikelijke gang van zaken en wordt de medewerker hierdoor niet benadeeld.

Groet,

Ferry

• Lida Venema

Klaas,

Stel je vraag ook eens op onderstaande link: personeel&organisatie site.

Succes, Lida

http://www.prikpagina.nl/list.php?num=2

• Sybern

Beste Klaas,

Uit jouw casus begrijp ik dat de werkgever denkt geen arbeidsverleden met een werknemer te hebben als hij zijn/haar personeelsnummer en functie verandert, en dat het UWV (of wie dan ook) er niet achter zal komen dat het hier gaat om een voortzetting van het dienstverband.

Het lijkt mij dat (als dit werkelijk de gedachtegang van de werkgever is) dit nogal naief is. Immers door het sofinummer worden medewerkers aan de werkgever gekoppeld, of nu zijn personeelsnummer en/of functie verandert of niet. Daarnaast zou bij een opeenvolging van contracten de werknemer zelf aan kunnen geven dat bij het vierde contract er sprake is van een vaste verbintenis, aantoonbaar door de afgesloten arbeidscontracten.

Eerlijk gezegd lijkt het me onwaarschijnlijk dat werkgevers nog zo dom zijn om op dit gebied te proberen spelletjes te spelen met werknemersbelangen c.q. werknemersrechten.

Met vriendelijke groet,

Sybern

• John de Wijze

Domme werkgever..of minder slimme P en O afdeling.

Het bedoelde heeft geen effect bij het UWV het sofinummer is gekoppeld aan werkgever

• Klaas

Het punt is dat onze bestuurder waarschijnlijk denkt dat deze mensen toch niet aan de bel trekken (meeste mensen zonder opleiding). P&O heeft wel aangegeven dat dit niet klopt maar het is er toch doorgedrukt. Hoe kunnen wij hier als OR het beste op inhaken?

• Sybern

Wellicht dat het helpt de werkgever er subtiel op te wijzen dat zijn handelwijze laakbaar is. Een andere manier is je licht op te steken bij de vakbond en de bestuurder op de hoogte stellen dat je met je vakbondsvertegenwoordiging over dit onderwerp hebt gesproken.

• Ferry

Laakbaar? Dat is nog maar de vraag……

Ik denk dat je het beste eerst eens moet kijken wáárom de bestuurder / de organisatie deze handelswijze hanteert. Misschien is het slechts een administratieve procedure (zoals bij ons) en is er geen vuiltje aan de lucht.

Daarnaast begrijp ik eigenlijk niet zo goed waar alle ophef over is: alle instanties die werken met deze gegevens (UWV, Pensioenfondsen etc.) hebben alle informatie allang gekoppeld op basis van het sofinummer (BSN tegenwoordig). Voor PGGM bijvoorbeeld is allang duidelijk dat ik in totaal zes jaar bij mijn huidige werkgeven heb gewerkt, terwijl ik al 3 verschillende contracten/dienstverbanden en dus werknemersnummers heb gehad.

• Sybern

Laakbaar als de werkgever willens en wetens pogingen onderneemt om onder de wet uit te komen. Als eerder gezegd en door jou bevestigd is er verder niks op tegen om met verschillende personeelsnummers en functienamen binnen dezelfde organisatie een arbeidsverleden op te bouwen.

Sybern

• Johan Althuisius

Johan Althuisius

UWV keuringsarts

Vragen? johan.althuisius@uwv.nl