Nieuw in de OR

• Jeroen

Hallo allemaal,

Op dit moment sta ik op het punt plaats te nemen in de OR van het bedrijf waar ik voor werk. Om deze functie serieus te kunnen nemen ben ik op zoek naar informatie over wat er van mij wordt verwacht en hoe ik een goed OR lid kan worden.

Wie wil mij op weg helpen?

Waar haal ik de betrefende informatie vandaan?

Groeten,

Jeroen

• Ronald

Als ik jou was dan zou ik een cursus gaan volgen (via de bonden en trainingsburo's aan te vragen). Er worden vaak cursussen georganiseerd voor beginnende OR-leden, en die zijn zeker de moeite waard, daar steek je echt een hoop van op!

Groeten,

Ronald.

• Jeroen

Bedankt voor je reactie Ronald.

Inmiddels ben ik aardig wat informatie tegen gekomen op www.OR.nl en www.ORnet.nl. Een cursus lijkt me een goede inverstering, ik ben alleen bang dat mijn werkgever er niet zo over denkt. Wie weet!

Fijn uiteinde!

Jeroen

• Ferry

Beste Jeroen,

allereerst proficiat met je plek in de OR! Altijd goed om te zien dat er mensen zijn die zich willen inzetten voor anderen.

Mijn OR heeft, vanwege veel wisselingen in de afgelopen 3 jaar, een inwerkprogramma opgesteld in samenwerking met P&O. Deze afdeling heeft bij onze organisatie een standaard inwerkpakket gemaakt en het lijkt mij nuttig om te profiteren van hun ervaring op dit gebied. Aan de orde komen de volgende onderwerpen: Kennismakingsrondje Locatie(wij hebben 15+ locaties verspreid door 3 provincies), Kennismakingsrondje CAO (medewerker P&O licht een aantal CAO's toe inclusief verschillen die bij ons van toepassing zijn), Inventarisatie (wat zijn je interessegebieden en kwaliteiten) en tot slot een cursus OR-lid (met oa de WOR etc.).

Mocht je nog meer informatie nodig hebben, dan kan je me natuurlijk altijd een mailtje sturen.

• Jeroen

Hoi Ferry,

Bedankt voor je bericht en felicitatie.

Ik las op www.or.nl inderdaad iets over een inwerkperiode en een mentor die me kan begeleiden. Daar ga ik het maar eens over hebben. Ons installatiebedrijf bestaat uit 60 medewerkers waarvan 12 op kantoor en 4 in de winkel. Er zijn 5 OR leden. Dus een mentor moet er wel zijn. Voor een cursus sta ik zeker open, dit ga ik bespreken. Alleen ben ik bang dat de werkgever hier niet zomaar voor wil betalen.

Daarom mijn onderzoek, als ik het goed weet te motiveren gaat er misschien een deurtje open.

Wellicht bestaat er een goed boek. OR voor Dummies of zo.

Fijn uiteinde!

Jeroen

• Lida Venema

Jeroen, van harte! Succes in medezeggenschapsland.

Cursus is wettelijk geregeld, je hebt recht op minimaal 15 dagen cursus in een zittingsperiode van 3 jaar per OR-lid.

Op onderstaande link kan je heel veel info krijgen, o.a. het beruchte wetboek W.O.R. Wet op de Ondernemingsraden.

Ook hierin staat duidelijk omschreven waar je voor wat betreft cursus, recht op hebt.

Maak er wat van in het nieuwe jaar!

Groet, Lida

http://www.or-online.nl/naslag/wettenenregels/1.0/