profiel OR leden

• Evelien Wery

Beste lezers,

Wij gaan volgend jaar ook weer verkiezingen organiseren.

Om het niveau van de OR enigszins op peil te houden willen wij een profiel opstellen met ``criteria`` waar aanstaande OR leden in principe aan zouden moeten voldoen.

Ik ben inmiddels in het bezit van het comptentieprofiel LNV maar ben benieuwd of andere ORen nog suggesties e.d. hebben.

Hartelijke groeten

Evelien Wery

• Ton Methorst

Goed initiatief als er zich voldoende OR leden kandidaat stellen. Het vooraf neerleggen van een functieprofiel kan ook toekomstige kandidaten afschrikken.

Als mensen betrokken zijn bij het wel en wee van de medewerkers in een bedrijf en de organisatie, dan is dat bij ons voldoende om je kandidaat te stellen.

De OR is een afspiegeling van het het bedrijf, dus ook binnen de OR is er een mengeling van kennis en vaardigheden.

• Hen

Ben even benieuwd: hoe gaan jullie om met de eerste de beste belanghebbende die hiervoor een procedure zou willen aanspannen? Bv. de vakbonden?

Elke medewerker mag zich kandidaat stellen (even afhankelijk van 0-12 maanden keuze in dienst), net als bij verkiezingen voor de Tweede Kamer, een gemeente- of provinciale raad.

Afschrikken kan dus ook, maar is niet zeker.

Het lijkt me aan de andere kant erg goed dat medewerkers weten, wat het allemaal in zou kunnen houden, zo'n OR-lidmaatschap. Misschien kun je via de zoekfunctie nog het profiel tevoorschijn halen, dat zo'n anderhalf/twee jaar geleden denk ik, op dit forum aangegeven is.

• Henk

Wat gebeurt hier nou ?

Een ballotage-systeem voor de OR ?

De OR is een democratisch orgaan, dat betekent dat iedereen die voldoet aan de eisen die de WOR daaraan stelt, zich kandidaat kan stellen. En dat is maar goed ook !

Stel je voor dat je een OR krijgt die tegen meneer de Wit en mevrouw Jansen zegt: nee, stel jij je maar niet kandidaat want je bent niet slim genoeg voor dit belangrijke werk. We willen liever geen schoonmakers in de OR want die kunnen toch nooit snappen waar we mee bezig zijn…. En we willen liever ook geen managers, want dat is per definitie een fout soort….

Oeioeioei….

Wat van belang is, is dat kandidaten het hart op de goede plaats hebben, zich in willen zetten voor de organisatie en de belangen van de medewerkers, bereid zijn iets extra's te doen en er niet bang voor zijn dat ze thuis eens wat moeten lezen in plaats van naar X-factor kijken. En daar kan iedereen, op zijn/haar eigen niveau een bijdrage aan leveren.

Natuurlijk komen er slimme en minder slimme mensen in de OR, maar er valt tijdens de zittingsperiode een hoop te leren hoor.

Gewoon lekker die verkiezingen organiseren en blij zijn met elk nieuw OR-lid!

Succes,

Henk

• Dirk.D.

Beste Henk, Henny, Ton en Evelien (ook de anderen )

Henk, je slaat de spijker op z'n kop, wat is dit hier ?? profielschets ??? zins wanneer is een OR de baas om te bepalen wie er wel of niet in MAG !!!!!

Waar staat vermeld in enig wetgeving/ aanbeveling/ regeltjes dat dit nut zou hebben ??(mischien voor de mensen in de OR die zich “beter” voelen ??)

Nee, dit lijkt mij een slecht plan, de wetgeving geeft genoeg ruimte om, als je het na een probeer periode nog niet de inzichten hebt, het gewoon langer te proberen..(mits op je gestemd, per slot van rekening maken de medewerkers uit wie er in de OR komt___ook als ze zelf geen candidaat zijn___en iedere onderneming krijgt de OR die ze (verdient)verkiest)

Wees blij dat er nog (gespleten)persoonlijkheden zijn die zich willen inzetten voor zaken, van ookde ander, waar ze geconfronteerd worden met dilemma's die een niet OR lid niet snappen, of dat deze personen “gehinderd” worden door kennis van zaken, waardoor een redelijke onbevangenheid verdwijnt.

Nee creteria vooraf voor een OR lid kunnen hooguit diensttijd en verkozen zijn, zijn en niet meer.

Tja Hen, hier zijn wij het (eindelijk) niet eens…

Met vriendelijke groeten

Dirk.D.

• Hen

Dag Dirk

Hoezo: hier zijn wij het niet eens …

Ik ben het (bijna) helemaal wel met je eens. Mijn vraagstelling is alleen wat anders :)

D.w.z.: ik stel een vraag en ben benieuwd of men daarmee op andere gedachten komt.

Ik vind het ook geen goed idee om mensen af te schrikken. Daar heb je niet eens profielen voor nodig. Dat kan ook in de gesprekken met die mensen die zich kandidaat stellen. Ik vind dat echter een verkeerde (mijn verkeerd!) insteek.

Het is m.i. niet zo dat profielschetsen niet goed zijn. Als je de insteek pakt om daarmee als or ook eens goed binnen beeld krijgen, wat er eigenlijk van een or-lid wordt verwacht, lijkt me opbouwender. Door ze openbaar te maken kan iedereen zien wat de OR eigenlijk inhoudt. Ook een bestuurder! Door dit te doen, zien mensen ook waar ze in stappen. Dan kunnen ze een bewustere keuze maken om or-lid te worden. Dan kunnen ze ook bekijken, of ze bepaalde vaardigheden en kennis wel of niet hebben, dit aangeven en op basis daarvan scholing volgen als ze gekozen worden. De aanbiedingen van opleidingsinstituten geven meer en meer ook vaardigheidstrainingen aan. Als mensen weten dat ze dergelijke scholing mogen volgen, daar ook tijd voor krijgen (!), dan kan evengoed de drempel worden overwonnen om je toch kandidaat te stellen.

Ze kunnen er vervolgens niet op afgerekend worden of later voor de keuze gesteld worden: te moeten vertrekken omdat aan bepaalde scholing niet is voldaan! Dat staat de wet niet toe.

Maar or-leden kunnen er wel op aangesproken worden dat ze hebben geweten welke inzet er van hen verwacht werd. Dan komt het vervolgens op de kracht van overtuigen van de andere leden aan, om een dergelijk lid alsnog te bewegen wel te proberen zich in te zetten. Want: met die inzet, met de wetenschap waar je samen voor staat als OR, daarmee is de hele club in het begin gestart, daarmee kun je een groep vormen die een goede gesprekspartner voor de bestuurder wordt en een goede belangenbehartiger van (een deel van) de medewerkers.

Dus: het doel voor ogen houden en af toe benoemen en alleen als het nodig is even teruggrijpen naar eerdere afspraken/spelregels/uitspraken van verwachting bij de start.

Of kijk jij daar anders tegenaan?

• Dirk.D.

Beste Hen,

Tjonge, jammer, weer eens geen stof meer voor discussie, dit is een insteek waar ik volledig achter kan staan, maar niet de insteek wat ik in de vraagstelster (Evelien) meende te moeten lezen

(profielschets vooraf kandidaat stelling_ en eigenlijk als eis op te stellen !!!!)

Nee jouw verhaal is zo normaal, dat ik mij niet eens realiseerde, dat dit ook onze normale werkwijze is (zelfs om de twee jaar_hebben een zittings periode van vier jaar)

Dus helaas Hen, weer eens………………maar toch, er komt een tijd ….

Met vriendelijke groeten

Dirk.D.

• Irene

Waar moet een OR lid aan voldoen?

Een OR lid moet zijn:

- nieuwsgierig

- belangstellend

- leergierig

- teamplayer

- iemand die tegen een stootje kan

- iemand die tegen kritiek kan

Een OR lid moet op willen komen voor andermans belangen

Een OR lid moet op willen komen voor de belangen van de organisatie

Een OR lid moet kunnen luisteren

Een OR lid moet in staat zijn om samen te komen tot een besluitvorming

Een OR lid moet in staat zijn om samen de discussie aan te gaan

Een OR lid moet zich zo nodig neer kunnen leggen bij de besluitvorming van een grotere groep andersdenkenden.

Een OR lid moet zijn gedachten willen en kunnen verwoorden.

En wanneer een OR lid dit niet kan maar wel zou willen kunnen dan wordt het OR lid de mogelijkheid geboden zich middels scholing op zowel kennesgebied als vaardigheden bij te laten scholen.

Daar zegt toch een medewerker met een beetje gezond verstand die ook nog eens alles wil weten van de organisatie waar hij/zij werkzaam is toch geen nee tegen. Bij het lezen van al deze mogelijkheden die zeker nog met een vijftigtal aangevuld kunnen worden ben ik ervan overtuigd dat er genoeg medewerkers zijn die zich kandidaat willen stellen en er dan ook nog eens goed over hebben nagedacht. Met name dat laatse is van belang en niet een profielstelling. Op het moment dat je een OR hebt en jullie een paar maanden aan het werk zijn mag je zeker verwachtingen naar elkaar uitspreken. Maar houdt wel rekening met de verschillende niveaus die je binnen een OR hebt en laat een ieder in zijn waarde. Mijn ervaring is dat het meer zinvol is om diegene die altijd de mond open doet eens de mond te snoeren zodat de stille ook eens een kans krijgt. Het is vaak niet zo dat deze niet wat wil zeggen maar gewoonweg niet de kans krijgt. Kijk er eens na en succes met de verkiezingen.

Groet, Irene

• Hen

:)

er komt een tijd … vertel eens? Hoe zie jij die voor je?

• Irene

Ha die Hen,

Precies. Inzet komt dus in het profiel te staan. En de rest wordt wel bijgeschoold indien dit nodig blijkt te zijn. Maar met inzet kom je als OR lid een heel eind.

Groet van een AS die OR leden erop aanspreekt wanneer zij zich niet inzetten.

Irene