Dag Dirk
Hoezo: hier zijn wij het niet eens …
Ik ben het (bijna) helemaal wel met je eens. Mijn vraagstelling is alleen wat anders
D.w.z.: ik stel een vraag en ben benieuwd of men daarmee op andere gedachten komt.
Ik vind het ook geen goed idee om mensen af te schrikken. Daar heb je niet eens profielen voor nodig. Dat kan ook in de gesprekken met die mensen die zich kandidaat stellen. Ik vind dat echter een verkeerde (mijn verkeerd!) insteek.
Het is m.i. niet zo dat profielschetsen niet goed zijn. Als je de insteek pakt om daarmee als or ook eens goed binnen beeld krijgen, wat er eigenlijk van een or-lid wordt verwacht, lijkt me opbouwender. Door ze openbaar te maken kan iedereen zien wat de OR eigenlijk inhoudt. Ook een bestuurder! Door dit te doen, zien mensen ook waar ze in stappen. Dan kunnen ze een bewustere keuze maken om or-lid te worden. Dan kunnen ze ook bekijken, of ze bepaalde vaardigheden en kennis wel of niet hebben, dit aangeven en op basis daarvan scholing volgen als ze gekozen worden. De aanbiedingen van opleidingsinstituten geven meer en meer ook vaardigheidstrainingen aan. Als mensen weten dat ze dergelijke scholing mogen volgen, daar ook tijd voor krijgen (!), dan kan evengoed de drempel worden overwonnen om je toch kandidaat te stellen.
Ze kunnen er vervolgens niet op afgerekend worden of later voor de keuze gesteld worden: te moeten vertrekken omdat aan bepaalde scholing niet is voldaan! Dat staat de wet niet toe.
Maar or-leden kunnen er wel op aangesproken worden dat ze hebben geweten welke inzet er van hen verwacht werd. Dan komt het vervolgens op de kracht van overtuigen van de andere leden aan, om een dergelijk lid alsnog te bewegen wel te proberen zich in te zetten. Want: met die inzet, met de wetenschap waar je samen voor staat als OR, daarmee is de hele club in het begin gestart, daarmee kun je een groep vormen die een goede gesprekspartner voor de bestuurder wordt en een goede belangenbehartiger van (een deel van) de medewerkers.
Dus: het doel voor ogen houden en af toe benoemen en alleen als het nodig is even teruggrijpen naar eerdere afspraken/spelregels/uitspraken van verwachting bij de start.
Of kijk jij daar anders tegenaan?