Nieuwe ATW

• Lida Venema

De nieuwe Arbeids Tijden Wet straks geeft o.a. ruimere werktijden aan.

Is het nu zo dat er bij CAO beperkter werktijden geregeld kunnen worden?

Zie onderstaande tekst:

Volgens de nieuwe ATW mag je per dienst maximaal 12 uur werken en maximaal 60 uur per week. Gemiddeld mag je per 4 weken uiterlijk 55 uur gemiddeld werken en per 16 weken gemiddeld 48 uur.

“Deze normen kunnen alleen middels de CAO worden ingeperkt”….

Het gaat mij om de zin tussen aanhalingstekens. Dit heb ik van een vakbondssite.

Is de nieuwe ATW dan geen “dwingende” wet? Geldt hier dan niet: Wet gaat boven CAO?

Wie?

Bedankt, Lida

• Adri

Hallo Lida,

Volgens mij is CAO per definitie een “bovenwettelijke maatregel” en staat dus altijd boven een wettelijke.

Groetjes,Adri.

• Hen

Dag Lida,

Voor sectoren die een cao hebben afgesloten komt er een overgangsregeling. In deze sectoren wordt de nieuwe wet van toepassing op het moment dat die cao in 2007 afloopt, of eerder wanneer cao-partijen dat afspreken. Uiterlijk op 1 januari 2008 geldt de wet voor alle sectoren.

Unquote

Kun je hier iets mee? Bron: www.szw.nl, persberichten, arbeidstijdenwet

• Lida

Bedankt Hen,

Ben eruit.

Groet, Lida

• Lida Venema

CAO staat perse niet boven de Wet, TENZIJ er betere regelingen voor de werknemer in de CAO is afgesproken en dan nog moet de Wet gehandhaafd worden.

Bedoel je misschien iets anders?

In ieder geval bedankt voor je reactie,

groet,.

Lida

• Dirk.D.

Beste,

Wat de ATW bedoeld zijn “maximale” werktijden waar op gewerkt mag worden, daarna is het een “economisch delikt” en kan de werkgever vervolgd worden…

Ook de verzekeringen kunnen moeilijk gaan doen als er bij een overtreding een schade volgd..

Bij een (C)A.O. praten wij over een “beding” tussen een vereniging van werknemers of individuele werknemers waar een “contrakt vrijheid” voor bestaat.

Resumé: een CAO of een AOK kunnen en mogen afwijken van de ATW ALS… de werktijden ten minste niet langer zijn dan als maximaal in de ATW gegeven, korter mag dus altijd.. en ook “overwerk” is een “beding” tussen werkgever en werknemer.

Groet

Dirk.D.

• Lida Venema

Ja Dirk, duidelijk dus. Opgeslagen in de grijze massa :-)

Groet, Lida