Or en Cao

• Piet

Als een werkgever aangeeft dat hij een bepaalt artiekel uit de CAO niet wil uitvoeren, kan een OR de werkgever daarop aanspreken en afdwingen dat de werkgever deze regels wel uitvoert??

Of is het beter dat de medewerkers contact zoeken met hun vakbond.

• Rob

De OR is ook bewaker van de naleving van de CAO indien de werkgever een artikel uit de CAO niet naleeft dan gelijk de bond(en) hierover informeren zodat die maatregelen kunnen nemen.

• Lida Venema

Piet,

Als een werkgever een CAO-afspraak niet wil of kan nakomen zal hiervoor toch zeker wel een rijtje argumenten gebruikt zijn??

Als OR heb je de plicht (toetsing CAO, WOR) om de werkgever attent te maken op het feit dat de CAO-afspraken nagekomen dienen te worden.

In eerste instantie zou ik hierover in gesprek gaan in een OV (notuleren! ),kom je er niet uit en blijft de werkgever weigeren dan geef je dit aan bij de Vakbonden. Met hen heeft je werkgever n.l. mede de CAO afgesloten.

Maar…eerst eens in gesprek gaan.

Succes en groet,

Lida

• Peter

Het is mijn mening dat een van de taken van de OR is : na gaan of de CAO wordt na geleefd. Is dit niet het geval dan de ondernemer hierop wijzen. Is de ondernemer niet van plan de CAO na te leven dan gelijk de vakbond inlichten.

Peter

• Lida Venema

Ja, mijn idee dus ook.

Groet, LIda