Beste Koos, Irene, Ap en anderen..
Helaas is het ook beetje waar wat Jij schreef Koos, en Irene.. het is ook een kwestie van cultuur en “begeleiding”..
Im mijn optiek is hier fundumenteel iets fout met de manier van omgaan met en in deze OR (kom je vaker tegen in de amtelijke/zorg wereld van de MZR)
Vaak neemt voorzitter de leiding op een manier dat zij/hij daadwerkelijk ook de baas zou zijn.. en zoekt hier bij een figuur die haar/hem volgt (slaafs volgt)
Het gevolg is een verstoorde OR zonder enige macht en inspraak waar demotivatie van de leden op de loer ligt..
Alleen iemand (sterke persoonlijkheid) zou hier enige verbetering in kunnen brengen, betekend wel dat deze slaafse houding zou moeten veranderen in een (tijdelijke) vecht mentaliteit van enkele leden (de rest volgt dan vanzelf, als ze zien dat het beter wordt)..
Niets voor niets zijn bij zulke OR_en niet alle zetels bezet, en lopen nieuwe OR leden vroegtijdig weg bij zo'n OR.. (ervaring)
Een gouden tip kan ik niet geven, maar ik zou eerst eens zien of er meer OR leden zijn die mijn standpunt delen, en vervolgens (mijn eigen stijl) “de knuppel in het hoederhok gooien” en niemand sparen, hierbij loop je de kans onderuit te gaan, maar door ervaring heb ik gemerkt dat na een knallend menings verschil het wederzijds respekt toeneemt en zo'n voorzitter zich wel twee keer bedenkt voordat hij zomaar iets van tafel veegt..en geneigt is wat beter te luisteren, ik heb het zo ook wel eens tot mijn schande moeten ondervinden___maar het resultaat was achteraf 1 + 1 = geen 2 maar 3 omdat alle OR leden weer gaan nadenken over hun eigen funktioneren en wat nog belangrijker is, ook nu ze het gezien hebben dat hun mening telt, inhoudelijke interesse in de onderwerpen tonen/hebben wat weer een weerslag geeft op het OR werk.
En een bijkomend voordeel van zo'n aktie is, dat de OR zich zelf weer serieus neemt, wat de bestuurder dan weer kan merken.. o.a. door de discussies die met hem/haar gevoerd worden over alle onderwerpen en dat de gegeven adviezen/ instemmingen de inhoud weerspiegelen van de in de discussies gegenereerde vragen en antwoorden en de “besluiten” zijn verworden tot “hamer stukken” en de schriftelijke adviezen/instemmingen niet meer zijn dan het juridisch aftimmeren van gemaakte afspraken (zoals door de wetgever bedoeld)
Groet
Dirk.D.