Rol van de voorzitter/secretaris

• ap

Onze voorzitter/secretaris hebben mijn inziens een te grote invloed op het verloop van een OR vergadering,doch met goede bedoelingen.

BIj de meeste onderwerpen zijn onze voorzitter/secretaris snel geneigd om een standpunt in te nemen of zaken af te wimpelen, zonder dat het onderwerp in de OR is besproken.WAt is nou precies de taak van een OR voorzitter/secretaris.

Een voorbeeld een OR lid geeft te kennen dat er bij hem klachten van onze medewerkers komen die bij een inlener gedetacheerd zijn.

Opmerking voorzitter dit is al jaren zo,en het onderwerp word verder niet besproken.

• Irene

Je kunt beter vragen wat de rol is van de overige OR leden. Geef aan dat je onderwerpen bespreken wilt. Dat het niet aan de voorzitter of secretaris is om zaken die voor jullie wel van belang zijn zomaar af te wimpelen.

Op de manier zoals jullie het nu doen geven jullie deze mensen ook de kans om zo te werken en ontnemen jullie hen de kans om zich te veranderen.

Kortom: gooi het in de groep.

Succes, IRene

• Koos Jacobs

Nou, lekkere voorzitter hebben jullie.

Is hij zich wel van zijn taken bewust wat hij te doen heeft t.o.v. zijn Ondernemingsraad en zijn achterban???

Een cursus is denk ik wel op zijn plaats en/of verandering in zijn houding.

Vertrouwen is zo opgezegd in de voorzitter…………….

Koos Jacobs

www.ab-or.nl

• Irene

Jonge, jonge, jonge

Het overkomt je niet alleen, maar je laat het je ook overkomen.

Denk er maar eens over na.

Groet, Irene

• Dirk.D.

Beste Koos, Irene, Ap en anderen..

Helaas is het ook beetje waar wat Jij schreef Koos, en Irene.. het is ook een kwestie van cultuur en “begeleiding”..

Im mijn optiek is hier fundumenteel iets fout met de manier van omgaan met en in deze OR (kom je vaker tegen in de amtelijke/zorg wereld van de MZR)

Vaak neemt voorzitter de leiding op een manier dat zij/hij daadwerkelijk ook de baas zou zijn.. en zoekt hier bij een figuur die haar/hem volgt (slaafs volgt)

Het gevolg is een verstoorde OR zonder enige macht en inspraak waar demotivatie van de leden op de loer ligt..

Alleen iemand (sterke persoonlijkheid) zou hier enige verbetering in kunnen brengen, betekend wel dat deze slaafse houding zou moeten veranderen in een (tijdelijke) vecht mentaliteit van enkele leden (de rest volgt dan vanzelf, als ze zien dat het beter wordt)..

Niets voor niets zijn bij zulke OR_en niet alle zetels bezet, en lopen nieuwe OR leden vroegtijdig weg bij zo'n OR.. (ervaring)

Een gouden tip kan ik niet geven, maar ik zou eerst eens zien of er meer OR leden zijn die mijn standpunt delen, en vervolgens (mijn eigen stijl) “de knuppel in het hoederhok gooien” en niemand sparen, hierbij loop je de kans onderuit te gaan, maar door ervaring heb ik gemerkt dat na een knallend menings verschil het wederzijds respekt toeneemt en zo'n voorzitter zich wel twee keer bedenkt voordat hij zomaar iets van tafel veegt..en geneigt is wat beter te luisteren, ik heb het zo ook wel eens tot mijn schande moeten ondervinden___maar het resultaat was achteraf 1 + 1 = geen 2 maar 3 omdat alle OR leden weer gaan nadenken over hun eigen funktioneren en wat nog belangrijker is, ook nu ze het gezien hebben dat hun mening telt, inhoudelijke interesse in de onderwerpen tonen/hebben wat weer een weerslag geeft op het OR werk.

En een bijkomend voordeel van zo'n aktie is, dat de OR zich zelf weer serieus neemt, wat de bestuurder dan weer kan merken.. o.a. door de discussies die met hem/haar gevoerd worden over alle onderwerpen en dat de gegeven adviezen/ instemmingen de inhoud weerspiegelen van de in de discussies gegenereerde vragen en antwoorden en de “besluiten” zijn verworden tot “hamer stukken” en de schriftelijke adviezen/instemmingen niet meer zijn dan het juridisch aftimmeren van gemaakte afspraken (zoals door de wetgever bedoeld)

Groet

Dirk.D.

• Raymon

Allen,

Nu is een voorzitter gekozen door de leden van de raad, kunnen diezelfde leden de voorzitter nu niet ook weer terug zetten en gewoon lid maken indien bij meerderheid wordt besloten dat deze persoon niet voldoed?

Ik begrijp dat praten eerste keus zal zijn, maar ben benieuwd naar de mogelijkheden.

Groetjes,ap schreef:

>

> Onze voorzitter/secretaris hebben mijn inziens een te grote

> invloed op het verloop van een OR vergadering,doch met goede

> bedoelingen.

>

> BIj de meeste onderwerpen zijn onze voorzitter/secretaris

> snel geneigd om een standpunt in te nemen of zaken af te

> wimpelen, zonder dat het onderwerp in de OR is besproken.WAt

> is nou precies de taak van een OR voorzitter/secretaris.

>

> Een voorbeeld een OR lid geeft te kennen dat er bij hem

> klachten van onze medewerkers komen die bij een inlener

> gedetacheerd zijn.

> Opmerking voorzitter dit is al jaren zo,en het onderwerp word

> verder niet besproken.

• Irene

Alles kan.

Zoals je zelf ook al aangeeft moet je eerst gaan praten.Maar kom je er dan niet uit dan is het een optie om als OR aan te geven dat jullie het niet wenselijk vinden dat de voorzitter als voorzitter aanblijft. Een medewerker met een beetje gezond verstand zal zich bij dit besluit neerleggen. Overigens kan ik het me wel voorstellen dat deze voorzitter dan bedankt voor de OR. Maar dat risico moeten jullie dan maar nemen. Wees vooral duidelijk over de zaken die jullie niet aanstaan. Val de voorzitter niet persoonlijk aan maar geef kritiek op zijn functioneren als voorzitter.

Groet, Irene

• Henk K

Ik ben zelf voorzitter van een OR en ontdek telkens weer dat OR leden bijna geen onderwerpen aandragen of oppakken.

Indien ja, zijn veel onderwerpen een herhaling en OR leden verzuimen eigenlijk te kijken in archieven.

Het is een gegeven dat voorzitter en secretaris elkaar goed moeten begrijpen en als een twee eenheid functioneren in het dagelijkse bestuur.

Je krijgt vaak informatie eerder dan de overige OR leden en het gevaar bestaat inderdaad, dat je al een mening hebt gevormd terwijl het nog door de raad behandeld dient te worden.

Alles wat OR leden aandragen worden bij ons behandeld. Ofschoon veel onderwerpen meer op afdelings niveau thuis horen.

Problemen over individuen kan vz en sec OR meenemen naar overleg Commissie Dagelijkse Zaken, waarin ook bestuurder en hoofd HRM zitting hebben.

Als OR leden van mening zijn dat het OR bestuur niet goed functioneerd, dan zou een workshop met externe voorzitter een uitkomst zijn. Wie weet kom je dan wel terug bij de bestuurder met de mededeling nieuwe voorzitter cq secretaris.

Praat er in iedergeval onderling over.