opheffen magazijn

• José

Hallo,

Als ondernemingsraadlid heb een vraag. Ik werk bij een woningcorporatie. Wij hebben een magazijn voor onze buitendienstmedewerkers. Tevens worden er sleutels gemaakt en uitgegeven.

Per 1 januari aanstaande wordt het magazijn opgeheven. Tijdens onze verhuizing van de ene straat naar de huidige, nu 10 jaar geleden, was er al sprake van dat dit een keer zou gaan gebeuren.

De directie heeft ons een adviesaanvraag doen toekomen. Ik vraag me af of dit wel correct is. Immers er werken wisselend drie collega's. Deze collega's komen uit de buitendienst en zijn in het kader van leeftijdbewustpersoneelsbeleid daar geplaatst. Niet met zoveel woorden, maar toch. Deze collega's kunnen in verband met hun leeftijd en gezondheid de trappen et cetera niet meer op.

Ik zie het als weliswaar een kleine, maar toch een reorganisatie. Immers het gaat om drie colelga's, die vanaf 1 januari ander werk moeten gaan verrichten, er moet iets bedacht worden, en de buitendienstmedewerkers die nu al wat ouder zijn wordt deze mogelijkheid om de laatste dagen voor het pensioen ontnomen.

Ik hoor jullie visie graag.

Met vriendelijke groet,

José

• Henk

Beste José,

Eerlijk gezegd begrijp ik je probleem niet zo.

Je noemt het een (weliswaar) kleine reorganisatie, maar dat doet de directie toch ook ? Er wordt toch keurig advies gevraagd ?

Uit het laatste stukje van je vraag maak ik op dat je wilt dat er goed voor de mensen die daar nu nog werken gezorgd wordt.

Gelukkig, denk ik dan, dat is inderdaad één van de zaken waar een OR op moet letten als dit soort dingen aan de hand is.

En hoe nobel ook, je kunt toch niet een reorganisatie tegen willen houden omdat het gevolgen heeft voor de medewerkers ?

Natuurlijk heeft het gevolgen, daar kan je niet omheen. En niet alle gevolgen zijn altijd even prettig, dat klopt.

Ik denk dat je goed naar de adviesaanvraag moet kijken:

Is het een goed plan,

schieten we als organisatie er iets mee op, is het een verbetering,

welke gevolgen heeft het voor de medewerkers

en op welke manier gaat de organisatie met die gevolgen om. ( doen ze het netjes bedoel ik )

Succes,

Henk