De eoro's............

• Henk

Beste collega's,

Heeft iemand van jullie enig inzicht in de kosten van een ondernemingsraad, omgerekend per zetel ?

Wat ik zoek is een zo compleet mogelijk beeld over de kosten van afwezigheid van OR-leden van de werkplek ( eventuele compensatie daarvan aan de afdeling bv ) de kosten van ambtelijke ondersteuning, hoeveel kost een OR-cursus gemiddeld, dat soort dingen.

Omdat OR-en natuurlijk nogal van omvang kunnen verschillen, wil ik het graag omgerekend per zetel weten.

Gerelateerd aan medewerkersaantal zou ook interessante informatie op kunnen leveren natuurlijk.

Ik stel deze vraag omdat onze bestuurder vindt dat onze OR aan de dure kant is.

Ik ben zeker benieuwd naar reacties uit de GGZ, maar ook informatie uit de non-profit is van harte welkom.

Alvast bedankt !

Henk

• Erik

Hallo Henk,

Ik denk dat dit per OR en per bedrijf verschillend is. Zeker het berekenen per zetel lijkt me zeer lastig vooral als je ook nog met commissie's werkt waarin OR leden vertegenwoordigt zijn.

Er zijn OR-en die werken met een budget maar ik weet niet of dat echt slim is, maar dit is even een persoonlijke gedachte. Ik denk ook dat het verschil maakt of je goed met je bestuurder ligt of niet. Bij ons liggen de verhoudingen zeer goed waardoor wij dus tot nu toe nog nooit enig opmerking in de richting van jou probleem hebben gehad. Ook hebben wij nog nooit een negatieve reactie gehad op kosten van cursussen. Hiermee bedoel ik dus te zeggen probeer voor jezelf een globale inschatting te maken hoevaak je iets wilt ondernemen etc. en dien dit in bij je bestuurder.

Succes.

Erik.

• Lida Venema

Henk waarom speel je die bal niet (even) terug? Vraag aan je Bestuurder welke berekening(en) hij heeft en in vergelijking met wie, wat is jullie OR te duur?

Begroot hij OR-kosten? Misschien te zuinig? Verkeerde boekhouding houdt de Bestuurder er op na. Want….berekent hij ook wat een OR oplevert? Nee, denk ik niet, dus als je iets begroot, budgetteerd en je weet niet wat het oplevert, houd je er een “vreemde” boekhouding op na en is het appels met peren vergelijken.

Dit even zwart/wit. Maar je Bestuurder denkt ook zwart/wit omdat er “zomaar” gezegd wordt dat je OR te duur is.

Natuurlijk is het voor iedere OR, iedere organisatie verschillend. Omvang OR, verschillende niveaus dus verschillende salarissen, commissies, GOR/COR, ambt.secr. etc etc.

Wij maken jaarlijks een begroting van de te besteden uren voor vergaderingen, commissiewerk, cursussen. Altijd met het voorbehoud dat hiervan afgeweken kan worden. Werkt prima en we proberen ook binnen die begroting te blijven, overschrijding hiervan is altijd onderbouwd. Wordt altijd geaccepteerd. Hebben en willen geen budget.

Maar ook ik ben net als jij benieuwd naar eventuele berekeningen (per zetel).

Succes en groet,

Lida