Cadeautje

• Eddie

L.S.

Hierbij een vraag over hoe de o.r. zich moet verhouden tot het volgende :

Na een ( fusie ) overname krijgt de oud directeur van een muziekschool van het oude bestuur ( formeel nog bestuur tot december ) tijdens een etentje een cadeau aangeboden . Het betreft een pijporgeltje dat ongeveer 10 jaar geleden is aangeschaft ter waarde van 22000 gulden , de aanschaf was ten behoeve van de muziekschool en gefinancierd met publieke middelen .

Tevens krijgt de scheidend directeur de restauratie van het instrument ter waarde van 2800 euro cadeau .

Een jaar geleden is het instrument van de inventarisatielijst gehaald zonder de o.r. daarvan op de hoogte te hebben gesteld .

Mijn vragen zijn deze :

Had de o.r. ingelicht moeten worden over het verwijderen van het instrument van de inventarisatielijst , en in het geval dat er ( nog ) geen o.r. was , had dan de P.V. ingelicht moeten worden ?

Mag een bestuur ( welke nog formeel één maand actief is ) dit ( dure ) instrument cadeau doen als zijnde een privé cadeau gefinancierd met publieke gelden ?

Bij voorbaat dank !

• Ton Methorst

Lijkt mij niet echt een zaak voor de OR.

Weet je of er in het bedrijf een integriteitsbeleid is vastgesteld? Hierin zijn vaak zaken geregeld rond schenkingen. Al gaat het dan meestal om schenkingen van of aan zakenrelaties.

De OR heeft m.i. ook weinig van doen met een inventarislijst.

• Ronald

Hallo Ton,

maar wat nu als de aanschaf van dat orgel destijds , in vergelijk met het totale budget, als een ‘belangrijke investering’ zou kunnen worden gezien?

En gezien het feit dat in deze ‘muziekschool’-branche al jaren aan het personeel wordt verteld (en naar gehandeld wordt ) dat er bezuinigd moet worden, dat elk ‘dubbeltje’ moet worden omgedraaid, dat momenteel zelfs de CAO op diverse punten dusdanig is bijgesteld (met verslechterpunten voor de werknemers tot gevolg) omdat het anders niet meer ‘te bolwerken’ zou zijn….., zou dan het (slinkse?) afvoeren van (met publiekelijke gelden aangeschafte) instrumenten,etc. om het vervolgens als schenking aan te bieden niet kunnen worden gezien als het “onverantwoord omgaan” met de gedane (belangrijke) investeringen? Want door zulke dingen als schenking aan te bieden zou kunnen betekenen dat in de nabije toekomst vervolgens weer een nieuwe (belangrijke) investering zal moeten worden gedaan om (wellicht hetzelfde?) instrument aan te moeten schaffen…

Stel het zou zo zwart/wit zijn als ik het nu even beschrijf, mag een OR dan alleen maar achterover leunen en toezien?

Zou goed kunnen hoor..!! Ik vind dit op zich wel een interessante zaak..

Groetjes,

Ronald.

• Ton Methorst

Van belang is te weten of de aanschaf destijds aan de OR voor advies is voorgelegd, omdat het een belangrijke inverstering betrof.

Als dit niet zo is, kun je nu altijd nog je verbazing uitspreking uitspreken in de Overlegvergadering. Verdere acties lijken mij niet zinvol.