COR v OR

• Raymon

Beste Allen,

Is het mogelijk dat de COR besluit bij onvoldoende intresse een OR op te heffen en zelf deze taken te gaan uitvoeren?

Ik heb gehoord dat onze COR van status wil veranderen en alleen nog een landelijke OR wil invoeren voor ons bedrijf, iedere vestiging die nu dan een OR heeft zou een onderdeels commissie moeten worden. Klinkt mij wat vreemd in de oren allemaal. Kan en mag dat zo maar, of kan een OR hier ook niet mee akoord gaan en gewoon blijven bestaan?

Graag jullie reactie

• Hen

Een COR komt voort uit OR'en en niet andersom. Zo kunnen OR'en hun afvaardiging in de COR ook terugtrekken. Een optie om de zaken om te draaien.

Maar: wat is beter werkbaar. Een landelijke gemeenschappelijke OR, met hetzij onderdeelcommissies, hetzij per lokatie een voorbereidingscommissie? Hoe worden dan de lokaties vertegenwoordigd in de OR?

Wat gaat er nu niet goed? Levert het tijdwinst op? Of andere besparingen? Geeft het voordelen? Hebben jullie er al goede uitleg over gehad, wat er dan moet gaan verbeteren? En welke garanties heb je dat er iets gaat verbeteren?

Als er een grote herstructurering van de medezeggenschap moet komen, is het raadzaam om dit in overleg met een trainer of externe deskundige te doen, alle COR- en OR-leden bij elkaar als het er niet teveel zijn en kiezen voor afvaardigingen als het overzicht anders verdwijnt. Het moet wel werkbaar blijven.

• Raymon

Dus als ik het goed begrijp kan een OR niet zomaar zonder eigen goedkeuring worden opgeheven?

Wat betekend dat als wij onze afgevaardigde aan de COR terugtrekken?

Alvast bedankt voor de hulp!

• Hen

Een COR is niet door medewerkers gekozen. Als de COr van status wil veranderen en naar een gemeenschappelijke OR wil, zal er eerst een nieuw OR-reglement moeten komen. Dan moeten verkiezingen plaatsvinden en mensen gekozen kunnen worden. Wat nu geschetst wordt, kan niet.

Maar … weet je zeker dat ze dit willen? Iets “van horen zeggen” hebben, kan helemaal verkeerd uitgelegd worden. De beste manier om erachter te komen, is er met de COR over in gesprek te gaan. Kom je er dan samen niet uit, kan altijd nog een externe jurist ingehuurd worden.

• Janet

Een COR bestaat uit vertegenwoordigers uit alle OR-en, gekozen door die OR-en. Als de COR OR wil worden dan zal dat als voorstel in de COR naar voren moeten komen en dan zal dat vervolgens denk ik, in de OR-en besloten worden. Pas als dan alle OR-en het hier mee eens zijn kan je verder gaan in de richting van een wijziging van reglement en dergelijke. Maar het kan nooit zonder overleg ingevoerd worden. ik zou eht gewoon aan de orde stellen. Geruchten heb je niets aan, maak het bespreekbaar.