D&A testen

• Peter

Beste mensen,

Bij ons bedrijf 1500 medewerkers wordt op korte termijn een Drugs en alcohol beleid ingevoerd . Een moeilijk en een gevoelig onderwerp waar wij ons nog over aan het beraden zijn.

Een tweede traject wat parallel gelopen wordt is de invoering van een D&A test beleid. Mensen zijn verplicht 1 keer per jaar een plasje in te leveren waarna deze gestest wordt op sporen van drugs en alcohol. Uitslag van deze test wordt toegevoegd aan je personnel file.

Mijn vraag is hoelang mag de uitslag bewaard worden in je file ?

Groeten Peter

secretaris.

• Hen

Deze vraag zou ik voorleggen aan het cbp (www.cbpweb.nl). Ik vraag me af of zo'n test ueberhaupt mag, i.v.m. lichamelijke integriteit.

Een zoektocht via google levert o.a. op:

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=603450/sc=2efcc6

Ook daaronder wordt dan verwezen naar cbpweb.

Er komt nogal wat bij kijken, niet zomaar even op te noemen hier. Zou eerst haarfijn willen weten als OR:

- mag het wel volgens de wet

- zo ja, wat komt er bij kijken

- voor- en nadelen

- sancties

Hoelang de uitslag bewaard mag blijven: komt vanzelf in het traject ergens aan bod, ALS HET MAG, maar m.i. zeker niet aan het begin.

• Dirk.D.

Beste,

Heel simpel, het mag helemaal niet….., is als zodanig of strafrechtelijk of medisch en in beider gevallen gaat het de baas geen moer aan…. of je in het weekend en doordeweeks in je eigentijd bezopen en stoned bent….

Dirk.D.

• Hen

Aanvulling: zie volgende link

http://www.gidsonline.nl/?subject=jurisprudentie&id=4

• peter

Sorry voor de late reaktie maar ben een paar dagen in het buitenland geweesr

Het gaat niet goed.

D&A is geen DNA.

D&A is drugs en Alcohol

Als je het uitspreekt is het hetzelfde maar het is het niet..

peter

• Hen

Peter,

excuus,doet me denken aan een boekje van A. Maat: het geheim van de

de smid. Over vooroordelen, paradigma's en dergelijke. (De titel goed gelezen?)

Terug naar de vraag. Er gelden so wie so bepaalde regels, zie de volgende link:

http://209.85.135.104/search?q=cache:WLkeQbukLLEJ:nvab.artsennet.nl/upload/102/common/nvab_st_alco_drugs.doc+controle+alkohol+en+drugsbeleid+en+privacy&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=1&lr=lang_nl

Het is een instemmingsaangelegenheid voor de OR (staat ook in dat stuk) –> wet- en regelgeving zijn er niet eenduidig over, getuige ook het feit dat de rechter uiteindelijk het laatste woord heeft als zich iets voordoet. Mijn advies: laat de werkgever komen met een voorstel (tenzij jullie op voorhand al allerlei zaken uit willen zoeken –> zie dan mijn eerste reactie en doe navraag bij cbpweb). Je kunt dan eventueel de tekst voorleggen aan een jurist om te controleren of de formulering juist is.

Of: misschien zitten er terzake deskundigen op het prikbord van www.arbo.startpagina.nl die je in elk geval kunnen adviseren mbt de termijn van bewaren van tests.

Succes.