OR problemen

• Spin

Beste Allen,

Ik wil de status van onze OR hier voorleggen en wil graag jullie mening hebben omdat ik niet goed weet wat ik hier nu mee aan moet.

Onze OR bestaat momenteel uit 12 leden waarvan er 4 gekozen zijn en de rest is “aangesteld” De voorzitter van de OR is aangedragen door de voorzitter (is binnen de raad ook nooit over gestemd) van de COR die weer met ons landelijke en lokale directie een overeenkomst zegt te hebben dat we voor nu zo doorgaan met de OR. Zij zijn dus op de hoogte dat de meeste leden inclusief de voorzitter niet toegetreden zijn tot de raad doormiddel van verkiezingen. De aangestelde leden hebben ook nog nooit op een kies lijst gestaan.

De voorzitter van de COR (en de europese OR) wil op deze manier verder gaan met de huidig leden.

De kennis van de leden is beperkt doordat het voor hun de eerste keer is dat ze zo iets doen, maar zijn ook nergens van op de hoogte, daarmee bedoel ik betreft rechtsbescherming, rechten en plichten van de OR. Momenteel is het meer een “one man show” )of 2 als je de voorzitter van de COR mee rekent)

Hoe denken jullie over deze gang van zaken? En wat kan ik doen als ik het hieer niet mee eens ben, er zijn ook andere leden van de raad (leden die wel gekozen zijn) die zich met de huidige gang van zaken niet kunnen vinden.

Graag jullie reacties.

jullie mogen mij rechtstreeks mailen!

• Hen

Leuk dat ik je rechtstreeks mag mailen, maar wie zegt mij dat degene die onder Spin zit (klik met muis op je naam), ook diegene is?

Ik geef er de voorkeur aan je hier te antwoorden.

Gang van zaken: zie een eerdere vraag die is gesteld op dit bord. En de antwoorden daarop. Als jullie ervoor kiezen om niet volgens de wet ingesteld te zijn, is dat een keuze. Met na- en voordelen.

Niet eens met die gang van zaken?

Allereerst zou ik dan aankaarten bij de “OR” dat er geen sprake is van een formele OR. Dat ze dit dan eens moeten bespreken met de “bestuurder” (geen formele or, dan ook geen formele bestuurder, en formeel overleg met formele besluiten, waartegen je ook niet in beroep kunt gaan). Dus: eerst de vriendelijke weg proberen en kijken of je iets kunt bereiken met gewoon, oerdegelijk, oud-Hollands overleg.

Werkt dat niet, dan kun je gebruikmaken van de WOR, art. 36, lid 1. Te vinden via www.arbeidsrechter.nl, wetten.

Wil je dat niet, dan is dat een keuze.

Als er sprake is van een angstcultuur: er is een mooi boekje op de markt gekomen: “De machteloze werknemer”. Kwam dit tegen bij een OR-informatiedag van Kluwer. Een aanrader!

Succes.

• Irene

Deze aangestelde OR leden hebben geen rechtsbescherming.

Ik denk dat jullie bestuurder zijn verstand moet gaan gebruiken in deze en deze hobbyclub van medewerers aan moet gaan sporen om officiele verkiezingen uit te gaan schrijven zodat hetgeen hij met de OR bespreekt ook een status krijgt en rechtsgeldig is.

Ben wel benieuwd welke branche dit geklungel nog accepteert.

Vanuit mij reactie kun je dus opmaken dat ik het geheel met je eens ben.

Doe er wat aan. Zo mogelijk via de bestuurder of als je het zelf niet op wilt pakken via een trainer van een opleidingsinstituut waarvan jullie scholing hebben.

Succes, Irene

• Sybern Huizinga

Beste Spin en anderen,

Ik ben nogal verbaasd over de tegenstrijdigheid die ik meen te bespeuren in de kwaliteiten van de organisatie en de kijk op medezeggenschap. Als er sprake is van een centrale ondernemingsraad en zelfs een europese OR; dan zou je toch mogen verwachten dat er sprake is van een grote organisatie die een professionele kijk heeft op zijn medezeggenschapsorganen.

Het andere dat mij verbaast is dat de voorzitter van de COR zich schijnt te gedragen als de directeur van de medezeggenschap (de spreekwoordelijke koning in het land der blinden?)

Heeft deze organisatie geen vakbondsvertegenwoordiging? Is er geen ondersteuning d.m.v. een ambtelijk secretaris (passend bij het niveau van de organisatie)? Is er contact geweest met de ondernemingsraad over dit onderwerp op de wijze als Hen heeft voorgesteld?

Wellicht dat het een verkeerde vraag is; heb jij je kandidaat gesteld voor deze ondernemingsraad, of zou jij je kandidaat willen stellen? Het lijkt me namelijk een goede zaak dat je met een gezonde kritische instelling in zo'n OR veel kunt bereiken. Je kunt trouwens bij de bedrijfscommissie waar jouw organisatie onder valt en de vakbonden, navragen of het OR reglement aan alle regels voldoet, en hoe het kan dat zij akkoord zijn gegaan met de samenstelling van de huidige OR, want deze schijnt op geen enkele wijze te voldoen aan de daarvoor gestelde regels, die mede door deze partijen zijn getoetst.

Met vriendelijke groet,

Sybern