hulp met spoed management assistente in de OR

• Diane

ik heb jullie hulp nodig.

Wat vinden jullie van het feit dat een management assistente/office manager zich verkiesbaar stelt voor de OR.

Zelf vind ik het persoonlijk een goede toevoeging aan mijn huidige functie vooral omdat het een zeer goede ervaring en ik kan het bedrijf zodanig dat ik deze kennis goed van pas komt in de OR maar ook om veel andere redenen.Echter mijn baas vind dit niet geen geslaagd idee. Morgen moet ik hem overtuigen waarom juist ik me verkiesbaar moet stellen..

Zelf heb ik al een aantal argumenten maar ik ben wel benieuwd hoe jullie hierover denken.

Met vriendelijke groet,

diane

• Lida Venema

Het zou een goede aanvulling kunnen zijn voor een OR. De beste samenstelling in een OR is een mix van het bedrijf/achterban.

Je hebt argumenten schrijf je, kennis meebrengen in de OR maar…..nog vele andere redenen en dat juist mis ik in je verhaal. Evenals de argumenten van jouw baas! Misschien heeft hij wel een heel goede reden (?).

Ik zou hier goed over nadenken en de bekende plussen en minnen doorstrepen.

Concreet: iedereen kan zich verkiesbaar stellen behalve de Bestuurder van de organisatie.

Succes en groet,

Lida

• Ferry

Beste Diane,

natuurlijk is het fantastisch dat mensen zich willen aanmelden voor een ondernemingsraad. Echter, het is wel van belang dat eventuele valkuilen/gevaren van te voren goed duidelijk worden gemaakt.

Zeker in de functie van Management-assistent kan het nl. gebeuren dat je betrokken bent bij het opstellen van een voorgenomen besluit. Je kan dan, zowel in je functie alswel in de rol van OR-lid, het gevoel hebben meerdere “petten” op te hebben. Daarnaast kan het voorkomen dat je als Management-assistent bepaalde informatie hoort waarvan je denkt dat dit bekend moet zijn binnen de OR. Vergeet dus niet dat het aan de bestuurder is om informatie te delen met de OR en niet aan een OR-lid die deze informatie te horen krijgt uit hoofde van zijn/haar functie. Daarom kan ik me ook voorstellen dat je baas niet zo enthousiast is over het zitting nemen in een OR.

We hebben binnen onze OR zelf dit ook al een keer meegemaakt en het is voor de persoon in kwestie soms lastig om beide functies goed te scheiden.

• Hen

In feite hebben meer mensen in een OR meerdere petten op, vooral als er ook leidinggevenden in komen zitten, of beleidsmedewerkers, enz.

Wat je hier hoort, mag je daar misschien geen vragen over stellen zonder dat het door de directie is meegedeeld.

Het wordt pas echt lastig, als gegevens indruisen tegen je eigen integriteit. En die is voor iedereen anders! Je zult dan bij jezelf te rade moeten gaan.

Als je bij het ene overleg de directeur na jouw voorstel daarover bv., hoort zeggen: dit stuur ik wel naar de OR, en als hij bij de OR vervolgens zegt: dit krijgen jullie niet. Hoe zou je hiermee om gaan?

Als er een beleidsstuk voorlopig is vastgesteld door de directie, en je moet als manas het stuk naar de OR sturen, maar dan minus een bepaalde passage, hoe ga je daar mee om?

Zeg je dan: ik ben loyaal aan de directie, of kies je dan voor je eigen rechte rug en probeer je het aan te kaarten, of ga je op zoek naar een andere baan?

Let wel: dit zijn extremen naar de verkeerde kant. Ik wens ze niemand toe.

Daarentegen: als het wel goed gaat:

- kun je inderdaad veel opsteken aan proces- en wetskennis

- kun jij degene zijn die in een OR begrip kan kweken voor een bepaald besluit (eigenlijk moet een directeur dat zelf kunnen, maar als je als OR bij elkaar zit, kun je je eigen vaardigheden inzetten en mee helpen vooroordelen/paradigma's eruit te halen; wees je daarbij bewust van de grens tussen je laten gebruiken en vanuit jezelf iets initieren)

- leer je omgaan met verschillen in belangen

enz.

Heb je al eens bij de huidige OR-leden gevraagd, hoe zij ertegenaan zouden kijken als er plotseling iemand gekozen zou worden die dichtbij de bestuurder zit?

• Irene

Ik ben het voor een deel eens met de sprekers.

Maar, dit zou betekenen dat een medewerker die wat dichter bij het beleidmaken zit zich niet verkiesbaar zou kunnen stellen voor de OR. Dit houdt in dat de OR het zonder deze deskundigen moet doen terwijl de directie zich wel van deze kwaliteiten kan bedienen.

Ik ben persoonlijk van mening dat een medewerker op dit niveau best zelf in staat is om te beoordelen of hij/zij kan werken met deze zogenaamde dubbele pet. Dit hoeft een ander niet te bepalen.

Dus: wanneer jij denkt dat je hier zuiver mee om kunt gaan (immers de kans dat jij dingen door laten sijpelen van het management naar de OR is net zo groot als de kans dat jij dingen door laat sijpelen van de OR naar het management) zou ik zeggen stel je aub verkiesbaar. Daarmee doe je zowel de organisatie als de medewerkers en niet in de laatste plaats jezelf een groot plezier. Het is een verrijking van je reguliere job.

OOk je leidinggevende heeft hier, en dan ga ik uit van een zuivere werkhouding vice versa, alleen maar voordeel bij.

Maar, wellicht mag ik het niet zeggen, maar denken doe ik het toch als ik het bezwaar lees van je leidinggevende: zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten?

Veel plezier de komende jaren in de medezeggenschap.

Groet, Irene

• Sybern Huizinga

Beste Diane,

Ben het meeste sprekers eens. Een toevoeging; als OR lid kun je ook je directeur adviseren over zaken waar hij de OR bij zou moeten consulteren d.m.v. advies/instemming of ‘gewoon’ informeren.

Ook voor wat de uitoefening van jouw eigen functie betreft ben je gebaat bij de geluiden uit de organisatie die je krijgt door in een ondernemingsraad zitting te nemen.

Kortom; gewoon doen…

Groet,

Sybern

• N@thalie

Ik ben directiesecretaresse en daarnaast verantwoordelijk voor de uitvoer van PZ en heb een tijd in de OR gezeten. Mijn ervaring is dat het te doen is, maar dat je wel goed je grenzen moet stellen. Wees je bewust van welke pet je wanneer op hebt en laat medewerkers als dat nodig is weten vanuit welke positie je spreekt.

Daarnaast is het soms lastig dat je bepaalde zaken weet vanuit directieniveau die je geheim moet houden voor de OR. Dan wil het wel eens voorkomen dat je werk aan het doen bent voor de OR terwijl je vanuit directieniveau weet dat het voor niets is omdat directie allang weer andere plannen heeft waar de OR nog niet in betrokken is.