In feite hebben meer mensen in een OR meerdere petten op, vooral als er ook leidinggevenden in komen zitten, of beleidsmedewerkers, enz.
Wat je hier hoort, mag je daar misschien geen vragen over stellen zonder dat het door de directie is meegedeeld.
Het wordt pas echt lastig, als gegevens indruisen tegen je eigen integriteit. En die is voor iedereen anders! Je zult dan bij jezelf te rade moeten gaan.
Als je bij het ene overleg de directeur na jouw voorstel daarover bv., hoort zeggen: dit stuur ik wel naar de OR, en als hij bij de OR vervolgens zegt: dit krijgen jullie niet. Hoe zou je hiermee om gaan?
Als er een beleidsstuk voorlopig is vastgesteld door de directie, en je moet als manas het stuk naar de OR sturen, maar dan minus een bepaalde passage, hoe ga je daar mee om?
Zeg je dan: ik ben loyaal aan de directie, of kies je dan voor je eigen rechte rug en probeer je het aan te kaarten, of ga je op zoek naar een andere baan?
Let wel: dit zijn extremen naar de verkeerde kant. Ik wens ze niemand toe.
Daarentegen: als het wel goed gaat:
- kun je inderdaad veel opsteken aan proces- en wetskennis
- kun jij degene zijn die in een OR begrip kan kweken voor een bepaald besluit (eigenlijk moet een directeur dat zelf kunnen, maar als je als OR bij elkaar zit, kun je je eigen vaardigheden inzetten en mee helpen vooroordelen/paradigma's eruit te halen; wees je daarbij bewust van de grens tussen je laten gebruiken en vanuit jezelf iets initieren)
- leer je omgaan met verschillen in belangen
enz.
Heb je al eens bij de huidige OR-leden gevraagd, hoe zij ertegenaan zouden kijken als er plotseling iemand gekozen zou worden die dichtbij de bestuurder zit?