werkwijze or

• moeke

Hallo

Ik heb een vraag over de werkwijze van de or.( ben geen or lid)

Als een personeels lid met een klacht komt krijgt hij altijd te horen, voor een persoon kunnen we niks doen.Met andere woorden je staat in de kou tenzij je meer mensen met het zelfde probleem kent.

In dit geval gaat het om een persoon die te veel werd betaald ( zat een schaal te hoog ingedeeld). En nu een giga bedrag moet terug betalen. De fout zat waarschijnlijk bij p en o die een verkeerd salaris heeft doorgegeven.

Hoe gaan jullie om met een klacht van een persoon, krijgen die het zelfde antwoord of wordt een klacht van een persoon wel behandeld..

alvast bedankt

• Hen

Misschien nog sterker:

als het om een giga bedrag gaat, heeft betrokkene dan nooit in de gaten gehad dat er iets fout zat?

En er navraag naar gedaan?

Plus: als betrokkene werk verricht dat ten opzichte van anderen veel te hoog betaald wordt door een fout, vindt die persoon dat dan wel of niet terecht dat hij of zij terug moet betalen?

Overal worden wel eens fouten gemaakt. Daarmee wil ik de casus niet bagatelliseren. Behandeling van individuele zaken is voorbehouden aan vakbonden/juristen. Een OR is er in principe voor de belangenbehartiging van een (gedeelte van het) totale personeelsbestand.

Als de terugbetaling voor een medewerker problemen oplevert (bij een gigabedrag kan ik me daar iets bij voorstellen), valt er misschien wel iets te bespreken over een overgangsregeling. Bijvoorbeeld een maandelijks bedrag. Kan dit misschien voorgesteld worden? Als argument kan dan aangevoerd worden, dat er fouten zijn gemaakt, dat betrokkene nu in de financiele problemen komt, dat een werkgever ook de verantwoordelijkheid voor zijn aandeel (via uitvoerende medewerkers) heeft en van hem toch ook goed werkgeverschap verwacht mag worden.

Misschien heeft iemand anders betere voorstellen.

Succes.

• Irene

Als eerste.

Wanneer een medewerker komt met een klacht zal deze altijd worden gehoord. Immers, het kan altijd zo zijn dat meerder medewerkers met dezelfde klacht zitten maar niet naar de OR komen. En nee, niet altijd kan de OR er zelf dan wat mee. Wel kan deze medeweker advies krijgen wat dan wel te doen.

En dan terugkomend op het verhaal salaris. Ik neem aan dat er een arbeidsovereenkomst is getekend waarin ook de schaal staat vermeld. Als dit het geval is dan moet een organisatie van heel goede huize komen willen ze dit geld terug kunnen krijgen. Ik zou deze medeweker willen adviseren juridische bijstand te nemen.

Groet, Irene

• moeke

Hallo.

betrokkene heeft betaald gekregen in de functie schaal 45 terwijl ze eigenlijk in 40 zat.

Nu is dat in euro's niet zoveel verschil maar dit gaat over een periode van 3 jaar. en dan kom je wel op een aardig bedrag uit.

Wat er in de arbeidsovereenkomst staat weet ik niet maar stel dat daar staat functie groep 40 maar p en o heeft er per ongeluk er 45 van gemaakt wat dan?

alvast bedankt voor jullie antwoorden

groet