werving ambtelijk secretaris

• miepske

Helaas, onze AS gaat weg. Wij moeten dus een nieuwe zoeken.

Voorstel van de organisatie is om te kijken of er een combinatie gemaakt kan worden met een secretariaatsfunctie in de organisatie.

De OR hinkt op twee gedachten: vorige AS (10 uur) was alleen werkzaam als AS binnen onze organisatie en daardoor ook ‘'onafhankelijk’'. Onze vrees is dat wanneer er sprake is van een gecomineerde functie het onafhankelijke karakter wel eens onder druk zou kunnen komen te staan.

Andere vraag: wie werft en wie bepaalt welke kandidaat gekozen wordt?

Graag reacties en tips

• Irene

De OR bepaalt en bestuurder betaald.

Groet, Irene

• Hen

Theorie: de or bepaalt, de bestuurder betaalt.

Praktijk: de bestuurder bepaalt op welke plek binnen het loongebouw de as wordt ingeschaald en daarmee in feite de manier waarop tegen de as wordt aangekeken.

Wil de OR een as hebben, die behalve met typewerk ook beleidsmatig bezig is, dan is het raadzaam hiervoor eerst draagvlak te creeren. Na draagvlak een goede functiebeschrijving laten vaststellen (vooral laten vaststellen) en laten beoordelen, dan kunnen daar later geen onduidelijkheden over ontstaan. Bij het aanstellen/werven van een as, kan aan betrokkene ook duidelijk worden gemaakt welke taken ingevuld moeten worden en welke rol hij of zij mag spelen.

Als je nu al aangeeft: een combi met een secretariaatsfunctie in de organisatie, lees ik dat jullie in een as niet anders zien dan een secretaresse. Klopt dat? Als de bestuurder diverse beleidsmensen om zich heen heeft om zijn werk goed te kunnen doen, hoe ziet de OR dan zijn eigen rol als klankbord van de bestuurder? Hoe serieus neemt de OR zichzelf? Er is natuurlijk altijd achterstand in kennis, maar … voor de wor worden bestuurder en OR als gelijkwaardige partners gezien.

Misschien wat prikkelende vragen. Waar het om gaat: weet de OR zeker dat hij niet meer wil dan een secretaresse?

Combifunctie: hoe kijkt de or hier zelf tegenaan? Je noemt al iets. Welke problemen kunnen jullie zelf verder al bedenken waar zo iemand tegenaan zou kunnen lopen? Probeer eens in de huid van een as te kruipen in zo'n dubbele functie. Kijk vervolgens eens naar de cultuur van de organisatie, met de huidige managementstijl. Daarnaast: welke voordelen kan het opleveren en welke kansen krijgt de as eventueel juist door de dubbelfunctie.

Dus: na- en voordelen opnoemen. Dan een afweging maken.

Succes.

• miepske

Hen schreef: Als je nu al aangeeft: een combi met een secretariaatsfunctie in de organisatie, lees ik dat jullie in een as niet anders zien dan een secretaresse. Klopt dat?

Nee dat klop niet, juist niet, Wij zien de AS wel degelijk als een ondersteuning op beleidsmatig terrein. En die discussie is, in het kader van het vaststellen van het aantal uren voor de AS, al gevoerd met de bestuurder. En geaccepteerd.

Maar de bestuurder wil, nu er een nieuwe situatie ontstaat, gebruik maken van het feit dat er een vacature AS ontstaat én het feit dat een secretariaatsmedewerker binnenkort gaat uittreden. Hij stelt voor die functie dan te combineren en daar hebben wij als OR nu onze vraagtekens bij……

• Hen

Ok, nu is me jullie standpunt wat betreft het niveau helder.

Je geeft nu wel aan dat de discussie gevoerd is, en in het kader van de uren geaccepteerd is. Maar is er ook al overeenstemming over de functiebeschrijving?

Als de OR op een fube richting beleidsondersteuning zit, dan kan ik me voorstellen dat er ook in die richting geworven wordt. Als in dezelfde procedure wordt aangegeven dat er een combi mogelijk is met een secretariaatsfunctie, kan het twee kanten op:

- of iemand met de ambitie om voor de or een ondersteuner te zijn op dat niveau, accepteert daarnaast een deelfunctie op secretariaatsniveau

- of iemand ziet juist om die combifunctie van sollicitatie af

- mannen misschien juist extra (maar dat is een veronderstelling)

De keuze is dan aan de sollicitant. Ik denk daarbij terecht dat je je als OR moet afvragen: willen we dat. a) vanwege het imago en b) vanwege de (on)afhankelijkheid.

Lastig punt, dat een goede afweging vergt. Tip: ga hiermee om zoals je als OR met alle belangrijke onderwerpen omgaat. Brainstorm over voor- en nadelen, kijk waar je het over eens bent, of waar je het niet over eens bent (woenoe), neem uiteindelijk een standpunt in: wat wil de OR?

Kom je er zelf niet uit: misschien kan jullie OR-opleider dan iets voor je betekenen.

Succes.

• Irene

Neem eens contact op met de DASMO of de VASMO

Irene

• Koos Jacobs

Hallo,

mijn bureau verzorgt ook de AS als jullie dat aangeven.

Kijk eens op onze site www.ab-or.nl

Groetjes,

Koos Jacobs