verkiezingen OR met OC's

• Alice

Dag, onze OR heeft volgend jaar verkiezingen, werken nu nog met een OR, maar gaan na de verkiezingen met een OR en OC's werken op rayonniveau. Mijn vraag is, heeft iemand een soort stappenplan voor deze opzet voor de verkiezingen, eerst alleen OR verkiezingen houden of ook tegelijkertijd voor de OC's. In de OC's gaat ook een OR lid zitten en verder zal die bestaan uit leden uit betreffende rayon.

Zie jullie reactie en advies met belangstelling tegemoet.

Alice

• Hen

Mij is de volgende constructie bekend:

- verkiezingen houden, tegelijk voor OR en OC

- in het OR-reglement staat, dat er X leden gekozen worden, waarbij er X-plaatsen bestemd zijn voor een door de OC aan te wijzen persoon die in de OR plaats neemt. In dit geval staat in het reglement al hoe het instellingsbesluit van de OC's eruit ziet (de OR bepaalt deze).

(Eigenlijk gedeeltelijk net als bij het kiezen van een COR: de leden van de verschillende OR'en worden gekozen en leveren een afgevaardigde in de COR –> een COR wordt echter niet gekozen door de hele organisatie, een OR wel. De formulering in het OR-reglement bij een OR met OC's-constructie luistert dan ook heel nauw –> juridische ondersteuning of in elk geval even een check aan te bevelen.)

De verkiezingen zijn dan op 1 dag, tegelijk. Dit kan alleen als in het eerste voorlopige reglement (want: nieuwe structuur) staat vermeld, hoe de verkiezingen worden gehouden.

• Lida Venema

Hen,

Je laatste alinea:

>De verkiezingen zijn dan op 1 dag, tegelijk. Dit kan alleen als in het eerste voorlopige reglement (want: nieuwe structuur) staat vermeld, hoe de verkiezingen worden gehouden.>

Het eerste voorlopige reglement…..etc. Als een OR en OC's op 1 dag verkiezingen houden van welk reglement ga je dan uit?? Het bestaande reglement van die OR lijkt mij niet kloppen want je kiest landelijk 1 OR terwijl er voorheen diverse OR-en waren die nu OC's gaan worden.

Van welk (voorlopig) reglement ga je dan uit? Wie stelt dit op in zo'n geval?

Groet, Lida

• Hen

Sorry, had hem even over het hoofd gezien.

Bij een herziene structuur, stelt in principe de ondernemer een eerste voorlopig reglement op. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van de kennis en kunde van huidige medezeggenschappers.

In dat voorlopige reglement - als er vooraf door de directie al geopteerd wordt voor OR en OC's - zal dan de hele verkiezingsprocedure al moeten staan, als je op 1 dag de verkiezingen gezamenlijk wilt houden.

Volgens de WOR bepaalt een OR zelf of er OC's komen. Dat moet dan door de OR eerst worden afgestemd. Daarna zouden - bij een nieuwe OR - eerst de instellingsbesluiten (met al dan niet verkiezingsartikel erin) klaar moeten zijn, voordat er tot OC-verkiezingen overgegaan kan worden.

Dus: bij een nieuwe structuur ligt m.i. het initiatief bij de ondernemer. Wil men een eerste OR en OC-verkiezingen op 1 dag houden, zal vooraf in het voorlopige reglement alles mbt verkiezingen geregeld moeten worden. Na de verkiezingen stelt de OR zijn eigen reglement vast. En vervolgens de instellingsbesluiten van de OC's.

So wie so zou ik er een OR-jurist naar laten kijken. Dergelijke constructies moeten passen binnen de organisatie, moeten goed geformuleerd worden, ook ivm de overdracht van bevoegdheden, en om elkaar niet voor de voeten te lopen. Ook ivm de afvaardiging vanuit elke OC in de OR. Een OR wordt gekozen, maar er zal een aparte formulering moeten komen voor diegenen die al in de OC worden gekozen en dan afgevaardigd worden.

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.