Sorry, had hem even over het hoofd gezien.
Bij een herziene structuur, stelt in principe de ondernemer een eerste voorlopig reglement op. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van de kennis en kunde van huidige medezeggenschappers.
In dat voorlopige reglement - als er vooraf door de directie al geopteerd wordt voor OR en OC's - zal dan de hele verkiezingsprocedure al moeten staan, als je op 1 dag de verkiezingen gezamenlijk wilt houden.
Volgens de WOR bepaalt een OR zelf of er OC's komen. Dat moet dan door de OR eerst worden afgestemd. Daarna zouden - bij een nieuwe OR - eerst de instellingsbesluiten (met al dan niet verkiezingsartikel erin) klaar moeten zijn, voordat er tot OC-verkiezingen overgegaan kan worden.
Dus: bij een nieuwe structuur ligt m.i. het initiatief bij de ondernemer. Wil men een eerste OR en OC-verkiezingen op 1 dag houden, zal vooraf in het voorlopige reglement alles mbt verkiezingen geregeld moeten worden. Na de verkiezingen stelt de OR zijn eigen reglement vast. En vervolgens de instellingsbesluiten van de OC's.
So wie so zou ik er een OR-jurist naar laten kijken. Dergelijke constructies moeten passen binnen de organisatie, moeten goed geformuleerd worden, ook ivm de overdracht van bevoegdheden, en om elkaar niet voor de voeten te lopen. Ook ivm de afvaardiging vanuit elke OC in de OR. Een OR wordt gekozen, maar er zal een aparte formulering moeten komen voor diegenen die al in de OC worden gekozen en dan afgevaardigd worden.
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.