Ik kan me voorstellen dat dan de vraag naar voren komt bij wel gemotiveerden en degenen die wel tijd hebben, of je niet beter eerder verkiezingen kunt houden.
Als er in het reglement hierover niets staat (ik ken er geen), dan is m.i. in dit geval in alleen de besluitvormingsprocedure van toepassing die - als het goed is - wel in het reglement staat.
Als jullie het er dan samen (meerderheid?, of meerderheid plus 1? of tweederde meerderheid of iets dergelijks?) over eens zijn, heb je goede argumenten om het aan de bestuurder en je achterban voor te leggen.
In principe geldt de Wor: een zittingstermijn duurt zo en zo lang en staat wel in je reglement (neem ik aan). Ga je daar vanaf wijken, zul je een reglementswijziging voor moeten stellen. Of: jezelf als groep helemaal op moeten heffen.
En dit laatste is de vraag: iemand die ziek is, wil misschien niet stoppen. Hangt ervan af hoe je het gesprek met die persoon aangaat. Dat iemand tijdelijk minder tijd in het OR-werk kan stoppen, wil nog niet zeggen dat hij ermee wil stoppen. Mensen die in de OR zitten omdat ze gekozen zijn en alleen daarom en vervolgens niets doen, hebben misschien hun eigen reden om er in te willen blijven.
Tip: zoiets moet heel zorgvuldig geformuleerd worden en de juiste stappen moeten dan genomen worden. Anders loop je het risico dat ergens een belanghebbende gaat roepen, dat het allemaal procedureel niet juist is. Dan heb je alsnog een probleem. Dus: neem een juridisch adviseur in de arm, of begin bij je trainer om ondersteuning te vragen.
Bedankt overigens dat je blijft reageren!
Ben benieuwd naar het vervolg. Succes.