niet gekozen OR leden

• Spin

Bij ons in het bedrijf zijn de helft van de OR leden niet gekozen maar toegetreden wegens gebrek aan intresse, maar er zijn ook geen verkiezingen aangekondigd geweest. dus feitelijk is er nooit een intresse onderzoek geweest.

Kan en mag dat eigenlijk wel?

• Spin

Trouwens, dit geldt ook voor de voozitter, toegetreden zonder verkozen te zijn.

• Hen

Het kan, alles kan. Maar het heeft geen wettelijke status. Het kan dus niet de naam OR en dan volgens de Wet op de ondernemingsraden hebben.

Iedereen die er belang bij heeft om er wel een wettelijke status aan te laten geven, kan zijn best hier voor doen.

• Irene

……………en ze genieten geen rechtsbescherming.

Linke boel hoor. Vraag me af waarom er geen verkiezingen zijn uitgeschreven. Zoals jij aangeeft zijn er toch wel mensen beschikbaar voor de OR.

Groet, Irene

• Sybern Huizinga

In feite doen jullie alsof er een ondernemingsraad is. Wellicht met de allerbeste bedoelingen, maar de formele status en steun ontbreekt. Als je meer wilt weten dan mag je me mailen.

Groet,

Sybern

• Henk

Het kan, zegt Hen.

En daar heeft ze ook gelijk in, maar het kan alleen zolang het goed gaat.

Werken met mensen die aangeschoven zijn in plaats van verkozen, is voor iedereen eigenlijk nogal link. Inderdaad, deze mensen hebben geen rechtsbescherming, en in feite hollen ze de OR uit, van binnenuit notabene.

Het kan makkelijk zo zijn dat het aantal wel gekozen leden onder het benodigde quorum zakt, en dan kan je geen rechtsgeldige besluiten meer nemen.

Met andere woorden, als je in conflict raakt met je bestuurder, zal de rechter eerst nagaan of je als OR wel ‘bestaat’. En als dat niet het geval is, kan je nog een kopje koffie krijgen en dan mag je weer naar huis.

Daarnaast is het natuurlijk zo dat iedere medewerker die het niet eens is met een OR-besluit, dat kan aanvechten. En dat winnen natuurlijk, want je kunt geen rechtsgeldige besluiten nemen.

In het reglement zal er vast en zeker niets opgenomen zijn over deze manier van werken, dat betekent dus feitelijk ook dat de OR niet werkt volgens de door hemzelf opgeschreven regels. Dat is wel erg lastig hoor. Om wat al gezegd is natuurlijk, maar ook in moreel opzicht vind ik het een tikkeltje lastig.

Ik bedoel, één van de taken van de OR is het ervoor zorgen dat de Wet gevolgd wordt. Hoe wou je dat hardop zeggen als je als OR dat zelf niet doet ?

Henk

• Spin

Beste Henk,

Bedankt voor je goede antwoord, kun je me ook vertellen wat de stappen zouden zijn voor een medewerker die bezwaar maakt tegen een besluit van deze OR?

Het zit namelijk zo, de OR is bij ons beinvloed door buitenaf en heeft een negatief advies uitgebracht over de aanstelling van een nieuw MT lid, echter de grote meerderheid van de organisatie is van mening dat de aanstelling van dit MT lid de juiste weg is voor het bedrijf, tevens heeft zij een zeer grote waardering van onze klant ('swerelds grootste PC / printer fabrikant).

Wat zou jouw advies zijn?Henk schreef:

>

> Het kan, zegt Hen.

> En daar heeft ze ook gelijk in, maar het kan alleen zolang

> het goed gaat.

> Werken met mensen die aangeschoven zijn in plaats van

> verkozen, is voor iedereen eigenlijk nogal link. Inderdaad,

> deze mensen hebben geen rechtsbescherming, en in feite hollen

> ze de OR uit, van binnenuit notabene.

> Het kan makkelijk zo zijn dat het aantal wel gekozen leden

> onder het benodigde quorum zakt, en dan kan je geen

> rechtsgeldige besluiten meer nemen.

> Met andere woorden, als je in conflict raakt met je

> bestuurder, zal de rechter eerst nagaan of je als OR wel

> ‘bestaat’. En als dat niet het geval is, kan je nog een

> kopje koffie krijgen en dan mag je weer naar huis.

>

> Daarnaast is het natuurlijk zo dat iedere medewerker die het

> niet eens is met een OR-besluit, dat kan aanvechten. En dat

> winnen natuurlijk, want je kunt geen rechtsgeldige besluiten

> nemen.

>

> In het reglement zal er vast en zeker niets opgenomen zijn

> over deze manier van werken, dat betekent dus feitelijk ook

> dat de OR niet werkt volgens de door hemzelf opgeschreven

> regels. Dat is wel erg lastig hoor. Om wat al gezegd is

> natuurlijk, maar ook in moreel opzicht vind ik het een

> tikkeltje lastig.