on behoorlijk gedrag

• \\\

Beste Allen,

Bij osns in het bedrijf heeft de voorzitter van OR iemand min of meer bedreigd, ze hadden een meningsverschil en bij het weglopen zij de voorzitter tegen een andere leiddinggevende medewerker, ik loop nu door en wil het er niet meer over hebben anders sla ik je achter het behang.

Het onderwerp van het meningsverschil doet nu eigenlijk niet terzake, wat vinden jullie van dit gedrag en zou zo iemand wel voorzitter van een OR moeten zijn. Hij zou voor de rechten van de medewerkers moeten uitkomen, en niet ontoelaatbaar gedrag vertonen.

Graag jullie mening.

Tevens zou ik graag willen weten wat de mogelijkheden zijn, kan zo iemand van zijn positie worden afgezet?

• Ton Methorst

Tsja, een beetje lastig om op basis van je summiere info hier iets zinnigs over te zeggen.

Heeft het conflict te maken met zijn rol als OR voorzitter, of is er een conflict in de werksituatie.

Als dat laatste het geval is, dan zal de voorzitter hierop aangesproken moeten worden door zijn leidinggevende.

Als het eerste het geval is, is het wel van belang te weten waarover het conflict gaat. Het is niet netjes zo te reageren, maar iedereen (dus ook een OR voorzitter) kan wel eens uit zijn slof schieten.

Los van het feit dat het erg moeilijk is een OR lid uit de OR te zetten, lijkt me dit geen reden, tenzij het gedrag bij herhaling voorkomt.

• Irene

Ik zou zeggen gezien het feit jij het beste geinformeerd bent over de gehele situatie kun jij ook het beste inschatten of je deze voorzitter al dan niet op zijn gedrag aan moet spreken. Als jij van mening bent dat hij zich misdragen heeft dan zou ik zeker niet schromen hem/haar dit in een persoonlijk gesprek kenbaar te maken, toch?

Irene

• Dirk.D.

Beste,

“ik loop nu door en wil het er niet meer over hebben anders sla ik je achter het behang.”

Dus, wat deed die voorzitter nu fout ??, dan alleen zeer duidelijk aangeven dat hij erg boos was ???

Ik kan dit nou niet zien als een bedreiging: meer als een mededeling dat de emoties wat hoog zijn opgelopen…..en tja, dan moet je wel alle ins en outs weten om hier een een “gesprek” over te voeren…

Zoals ik het lees, zijn er twee mensen die het duidelijk niet eens zijn, en schijnbaar zit het bij een van die twee erg diep.. maar om nou maar meteen die voorzitter, voorzitter af te maken, lijkt mij (zwaar) overdreven, en alleen de OR zou hem kunnen afzetten als voorzitter, maar een rechter kan hem alleen maar uit de OR krijgen. (art.13 WOR)

Groet

Dirk.D.

• Wim Roest

Het hardnekkige gerucht gaat OR voorzitters soms net mensen zijn…….

Wat bedoel ik hiermee te zeggen, in het verkeer tussen mensen kan het goed misgaan met ruzie tot gevolg. Dan kunnen in het heetst van strijd dingen worden geroepen die je normaal niet zegt. Uiteindelijk is het aan die mensen zelf om dat weer binnen goede banen te leiden. Bovendien is er hiërarchische leiding die daarop kan aandringen. Aan de andere kant is er een functie van OR voorzitter, met alle gevolgen van dien zoals voorbeeldfunctie etc etc. Als een OR voorzitter zijn positie ge(mis?)bruikt is het aan de OR zelf om daar een gevolgtrekking uit te halen, afzetten als voorzitter bijvoorbeeld.

Maar het is wel goed om met gepaste afstand naar dit soort dingen te kijken en je vooral niet door de emoties laten meeslepen.