reglement/meerderheid

• Lida Venema

Betreft OR-reglement.

Beschreven staat in eenreglement hoe er b.v. gestemd wordt…meerderheid enz.

Nu kom ik ook een passage tegen: meerderheid van stemmen OF kwantitatieve meerderheid.

Wat is het verschil?

Is meerderheid van stemmen gewone meerderheid maar niet lijfelijk aanwezig en kwantitatieve meerderheid: meerderheid van aanwezigen?

Ik twijfel nu,

wie helpt?

Groet, Lida

• Ferry

Hoi Lida,

bij mijn weten is een kwantitatieve meerderheid inderdaad de meerderheid van de lijfelijk aanwezige personen. Er wordt dus geen rekening gehouden met voorrechten (stem van de voorzitter is twee stemmen bv) of machtigingen (van afwezige leden).

Het lijkt mij zaak om dergelijke formuleringen te verwijderen / wijzigen. Wij zijn binnen onze OR hier ook mee bezig. Een voorgestelde wijziging waar wij mee kwamen is:

Er kan alleen gestemd worden als de helft + 1 van het huidige aantal leden aanwezig is. Ieder lid heeft 1 stem en dient aanwezig te zijn bij de stemming: volmachten/machtigingen zijn niet toegestaan.

• Lida Venema

Ja Ferry, dat is ook mijn gedachtengang. In ons eigen reglement staat hetzelfde als jij aangeeft alleen hebben wij geen verplichting om aanwezig te zijn mocht het tot stemmen komen. Je kan iemand niet verplichten, er kunnen dringende andere redenen zijn wanneer iemand net niet op dat moment/vergadering aanwezig is.

Meerderheid = de helft + minimaal 1 van de aanwezige leden ter vergadering.

Groet, Lida

• Ferry

Duidelijk Lida. Het is inderdaad een keus om mensen niet te verplichten. Maar mogen mensen die afwezig zijn dan wel stemmen? En reken je ze wel mee voor het bepalen van de meerderheid?

• Lida Venema

Nee, afwezigen mogen niet stemmen en tellen dus niet mee. Vandaar onze toevoeging: aanwezigen in de vergadering wel te staan, daar de meerderheid van, helft + minimaal 1, waarbij iedereen 1 stem heeft.

Groet, Lida

• Lida Venema

correctie: wel te staan moet natuurlijk zijn: wel te verstaan.

Lida